Blötlägger ni pelletraradmat? tacksam för svar

TheHunted

Trådstartare
blötlägger ni tex: kr*fft, H*ppo? om ni gör, varför? Hur länge ska man minst göra det och hur länge ska man max göra det?? mycket tacksam för svar!

//theHuntedOne

Sv: Blötlägger ni pelletraradmat? tacksam för svar

Nej.

Jag ger krafft groov till stoet och det blöter jag inte men jag blandar 0,5 kg krafft med ca 2L lucernhack så det tar rätt lång tid för henne att äta upp det ändå.

Gav krafft till andra pållen för några år sedan och då blandade jag det med blöt betfor så det svällde lite.

Jag blötlägger kraften, eftersom jag blandar i mineraler och vitaminer i pulverform... helt enkelt för att hon ska få i sig allt som är i krubban och inte sortera ut något :)

Jag blötlägger inte Krafft, men fodrar det i krubban tillsammans med blöt betfor och häller då i maten så att netforen hamnar överst. Min häst är inte speciellt glupsk utan äter lååångsamt så någon enorm risk för foderstrupsförstoppning ser inte jag. Blötläggning är en smaksak, men blötlägger jag (vilket jag ju gör med betfor) så låter jag det aldrig stå mer än cirka 10-12 timmar. Dvs jag kan göra i ordning kvällsmaten på morgonen som fodras ut senare. Står det blötlagda längre än så tycker jag att det blir lite ofräscht.

jag blötlägger krafft o luzern i så det täcker fodret o låter det stå i cirka en kvart--tar inga risker o det är inte direkt jobbigt..

Ja alltid, isf med betforn minst 1 h, använder dock ej ngt pelleterat numera pga olika anledningar

Jag blöter krafftfoder på kvällen fast det är ioch med att hon får b-vitamin då i form av foderjäst å det måste blötas. Blöter ej på morgonen, men jag har en häst som inte slänger i sig krafftfodret utan tar allt i lung å ro å kan lämna krafftfoder i krubban tills dess att höet tar slut. hon äter lite hö lite krafft lite hö lite krafft å fortsätter så...

Gav tidigare till hästen krafft groov och när vi hade sambons häst fortfarande kvar fick hon racing prix (finskt foder som motsvarar kraft grund) .

Och jag blötte alltid det.

Skulle faktiskt inte kunna tänka mig att ge det torrt, jag la i lite jummet vatten för att få det att svälla snabbare. Gav både morgon och kväll uppsvällt (blött).

det är så mkt snack om foderstrupsförstoppning osv, varför ta en onödig chans? + att sambons häst var lite av en hestätare.

Kände att på något sätt njöt hästarna mer av att ha det mjukt och lite varmt än hårt och torrt.

Skulle jag idag ge pelletrerat foder igen, skulle jag blöta.

Ger idag protein pellets och de blöts de med.

Ja, jag blöter all torr mat utom knäckebrödsbitar som ger som godis ;)

Jag vill inte riskera en foderstrupsförstoppning, även om min kille inte kastar i sig maten så anser jag det onödigt att chansa.

Jag blöter all pellets så jag ser att dom börjar lyckras upp lite innan jag ger maten. Det är ju olika på olika märken så allt från att bara ha i lite vatten och röra om till en kvart 20 minuter skulle jag tro det blir.

Jag har reagerat på att ridskolan i närheten ger torra pelletsar, riskabekt tycker jag. Nu fick jag höra att min favorithäst gått bort för ett tag sedan.......foderstrupsförstoppning......... SÅ ONÖDIGT!!!!!!!

Jag har en häst som får foderstrupsförstoppning väldigt lätt. Blöter Krafft Grund i varmt vatten på kvällen och kallt vatten till morgonen jämt bara så det sväller, inte så det blir som en soppa.

Funderade mycket på pellets vs korn mm när jag bytte. Men tillgången på korn har minskat runt mina trakter, så till slut var det inget mer att tänka på utan jag bytte. Faktiskt är jag mycket nöjd med att ge Krafft.

Ja - blötlägger ALLTID Krafft pelletsen. Det står tillochmed på Kraffts egna foder råd att man ska blötlägga pga foderstrups förstoppnings risken! Dessutom har ett antal hästar jag känner fått tendenser när de fått torra pellets, trots att ingen av dem ätit varken snabbt eller glupskt! skulle därmed ALDRIG fodra pelletsarna utan att blötlägga.

blandar ner dem i den redan svällda betfodren några timmar eller så innan fodring, då löses de upp "lagom".

mackan skrev:
Det står tillochmed på Kraffts egna foder råd att man ska blötlägga pga foderstrups förstoppnings risken!
Krafft rek att man blöter allt kraftfoder även havre mm om man inte är noga med att hästen inte utfodras direkt efter arbete utan att få varvat ner eller inte utfodrar med hö först så salivproduktionen kommit igång.
Jag blöter lusernpellets men inte Groov.
// Linda

det är sant. Dock är ju just Kraffts pellets väl kända för att tendera till foderstrups förstoppning LÄTT, så jag tolkar deras råd som ett direkt råd att svära sig själva fria, utan att peka på sitt eget foder som "risk foder". ;) en dipolmatisk marknads grej som jag ser det.

är annars mycket förtjust i deras produkter och använder som sagt.

Jag ger mina två tävlingshästar Groov.

Jag blöter pelletsen till min valack för att han har dåliga tänder. Det är en inrådan från tandläkaren att blöta pelletsen så att han ska ha lättare att få i sig den. :)

Till mitt sto blöter jag inte pelletsen. Båda två får betfor i separat burk vid samtliga måltider.

Vi ger också alltid grovfoder minst 20 minuter innan de får kraftfoder. Så jag har inte upplevt något problem med foderstrupsförstoppning eller liknanade, tack och lov! :bow:

Brukar blöta pelletsen till frukost sent på kvällen. Och pelletsen till kvällen brukar jag blöta på morgonen.

Jag blötlägger Mustang orginal pellets med betfor. Gör det på inrådan av Torbjörn( tandläkaren) Den vanligaste orsaken till att hästar får spräckta tänder är tydligen pelleterat foder. Därför blöter jag allt som inte är "naturligt". Men det är som med allting man gör vad som kanns bäst för en själv.

*lånar knapp*

Ni som inte böter. Eftersom de flesta pelleterade fodersorterna sväller (ej Åsebro) så måste ju även om ni inte blöter när ni ger fodret svälla i magen. och då suga åt sig av tex saliv, men värre är att det även suger upp magsaften. Och magsaften behövs eller?

Har inga belägg för det men då massor av "våra" tävlings travare och även galoppörer har magsår och de till stor del fodras med pelleterat foder som ej blöts. Kan det inte vara så att där är det stora bekymret med magsår hos tävlande hästar beror på att pelleterat foder EJ blöts och suger upp magsaften i magsäcken och det blir magsår på sikt.

Visst för lite grovfoder kan även det ge magsår men ....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka