Blötlägga torrfoder?

Sv: Blötlägga torrfoder?

Jag ger den torr av den enkla anledningen att Nelly aldrig äter upp sin mat utan hon kan ha samma mat länge. Den skulle bli ofräsh om den var blötlagd.

Slutade efter fyra veckor typ då hunden inte ville äta blött längre utan ville ha torrt!!

Det är bättre att ge fodret torrt, för då förebygger man att hunden får tandsten, men jag kommer inte ihåg när jag slutade blötlägga torrfodret när min var valp!

Jag var hos veterinären och kollade upp min dobbermans mage.
Och de föreslog att fortsätta att ge honom uppblött torrfoder, pga för mycket gaser i magen, och för att torrfoder sväller i magen = kan få tarmvred.
Han blir 6 år i november, och nu funkar magen fint!

Jag blötlade först men har slutat med det (12 ½ veckorsvalp). Han tyckte helt enkelt bättre om när fodret var torrt.
Sen tyckte jag att fodret blev ofräscht.

När jag fått hem dom vid 8 veckors ålder. Ingen av mina hundar har gillat uppblött mat.

Mia.

Jag ville ge Atlaz uppblött längre än jag gjort, för att minimera risken för magsäcksomvridning..

Men när han åt blöt mat var han jätte fixerad vid andra hundars bajs och bajsade jätte mycket, nu när han äter torr mat bryr han sig inte om andras bajs och han bajsar lagomt.

Men han dricker bra med vatten också ( där har jag sten koll ;) )

Jag har aldrig blött fodret åt mina, bara när dom byter tänder om det märks att det är jobbigt.. annars häller jag bara på lite vatten och ger direkt...

* lånar*
Zippo (8 mån.) har en skål blöt och en skål torrt med olja i.. Han äter av bägge... Kommer inte sluta med det. Min förra hund (dalmatiner blev 9 ½) åt oxå på detta sättet.. Gick skit bra!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 910
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka