Blötlägga torrfoder?

H

Humzan

Är lite nyfiken på att höra vid vilken ålder ni slutat blötlägga torrfodret åt era valpar?

Sv: Blötlägga torrfoder?

Varför måste man sluta med det?
Har fått lära mig att hunden tar upp näringen mycket bättre om det är blött. Då min hund åt torrfoder så gav jag blött.

Jag har aldrig blötlagt fodret då hundarna var/är valp. Men om tiken inte har någon aptit så funkar det ibland att blötlägga maten.

Det är mycket skonsammare för hundens mage att blötlägga eftersom torrfodret annars suger upp all vätska i magsäcken och tarmen och gör den irriterad. Äter hunden det uppblött, så bör man fortsätta med det.

Jag häller på lämplig mängd vatten o ger sen direkt, skulle aldrig blötlägga till en gröt utan särskild anledning.
PL

Ger torrt, dels för att mitt foder inte sväller, dels för att allt tuggmotstånd de kan få är bra. Gratis rengöring av tänderna. Sedan äter hon inte heller blöt mat ;)

peter_lundin skrev:
Jag häller på lämplig mängd vatten o ger sen direkt, skulle aldrig blötlägga till en gröt utan särskild anledning.
PL

Låter som ett bra förslag :)

Har haft vår vovve i 4 veckor nu på torsdag och han äter helst sitt foder torrt, så vi slutade med att blötlägga det nästan på en gång (när vi haft honom cirka en vecka, dvs då han var runt 9 veckor).

Blötlägger alltid fodret en 30 minuter innan så det får svälla lite. Har alltid gjort kommer alltid att göra.

Jag ger fortfarande blött, Selma är 17 månader. Jag häller bara på lite varmvatten och så får det stå fem minuter ungefär.

Jag förstår inte vitsen med att ge blött så det har jag aldrig gjort. Tycker att en hund ska använda sina tänder som den är född med och ingnen av mina hundar har protesterat. Häller alltid upp en skål med färskt vatten vid varje utfodringstillfällen.

Blötlägger alltid till mina oavsett ålder.Dels för näringsupptaget o dels för att större raser kan få problem med magomvridning om de är glupska o äter fodret torrt.

Labben äter fortfarande sitt foder blötlagt (hon är 9 år).
Lagotton gillar inte blött foder, äter det torrt med en skvätt kallt vatten på precis vid servering.

Jag slutade ge det uppblött när han var ca 4-5 månader har jaf för mig. Nu ger jag torrt eftersom det motverkar tandsten bättre är uppblött och han gillar äta torrt också :)

Ben finns för att hjälpa till med tandstens bekämpning o tandborstning ;)
Min tik kan också tycka om torra kulor imellan åt men helst vill jag att de äter uppblött.

Shettisar skrev:
Ben finns för att hjälpa till med tandstens bekämpning o tandborstning ;)
Min tik kan också tycka om torra kulor imellan åt men helst vill jag att de äter uppblött.

Ja visst gör det det men samtidigt är det bra att hunden får jobba med tänderna..ungefär som när vi människor äter hårt bröd.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 910
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka