Blötlägga maten?

K

_K_89

Hej!
Har funderat ang att blötlägga hästarnas mat, blir det lättare för hästarna att äta och få i sig all mat? (min ponny slänger med munnen när hon äter så maten flyger åt alla håll :D ) och vissa mornar har hon kvar matrester i munnen från morgonens fodring. Är det bättre att ge blött mat än "torr" ?

Hon äter nämligen havre och Krafft Pluss morgon och kväll samt betfor på kvällen, på kvällen blir ju maten blöt eftersom betfor är med men på morgonen är det bättre att ge havre/krafft pluss blandningen blöt eller torr? eller är det bättre att ge lite betfor då oxå?
Hoppas de är nån som har några tips och ideer!
//Karolin

Sv: Blötlägga maten?

Jag blöter alltid kraftfoder givorna. Även om det är havre i. Men ger du Krafft tycker jag absolut att du ska blöta den, då den sväller väldigt mycket!

JaOk! Så ja ska alltså ha i lite vatten i matburken som innehåller havre/Krafft Pluss? Så det funkar att blöta havren oxå utan problem?
Du säger att det sväller väldigt mycket när den blöts, ska man ge samma mängd då eller ska man minska lite då?
Tack för svaret!
/Karolin

Du ska inte minska givan med krafft pluss, men det är bra att blöta all pelleterat foder, just för att det sväller när det blir blött, som det ju blir i hästens mun och hals/mage. Du minskar risken för foderstrupsförstoppning, alltså att maten fastnar i halsen, om du blöter den! Havren gör inget att den blir blöt. Jag blöter all kraftfoder åt mina hästar.

Alla sätt att minska risken för att hästen får i sig damm är bra. Dessutom tar hästen upp näringen bättre i korn och havre om det är blötlagt. Pelletrerad mat finns inget alternativ,, det står oftast bör blötläggs men jag tycker det är en regel!

Ok, det är ju jätte bra de!
Då ska jag börja blöta hennes krafft foder!
Tack för svaret!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tycker hur mycket jag än söker så får jag inte fram det jag söker :P Frågorna Hur mycket bakjäst ska man ge? 1 per dag mer mindre...
2
Svar
29
· Visningar
2 983
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 141
Senast: Lunketuss
·
Hundhälsa Jag har en mycket kräsen chihuahua blandning som är med mig i stallet då jag jobbar med hästar. Jag söker lite tips från er som har mer...
Svar
10
· Visningar
2 785
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 175
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar