Blötlägga kli?

Noteca

Trådstartare
Nu undrar jag som rubriken lyder om man kan blötlägga kli? En i mitt stall påstår att man inte ska det, att det skulle vara för att det jäser eller något? Jag blötlade alltid allt kraftfoder dagen innan servering förr då jag fodrade med kli och lusern. Ingen sa något om att det skulle vara farligt. Nu ska jag börja med kli igen och vill blanda det med övrigt foder som ska blötläggas, därför jag frågar här om någon hört något liknande?

Sv: Blötlägga kli?

Om det är "rätt" förutsättningar så kan allt blötlagt foder jäsa. Det beror på hur länge det ligger i blöt och varmt/kallt det är där det förvaras. Så svaret blir både jag och nej. Man ger inte kli torrt för det dammar men det behöver heller inte ligga länge i blöt. Ligger fodret i blöt och det är varm så kan alla typer av foder börja jäsa.

Jo, naturligtvis jäser allt foder i värme.... Så mycket förstår jag också, men hon menade på att kli inte ska ligga i blöt någon längre tid, utan att man ska blöta det när man ska fodra meed det, direkt innan alltså. I sadelkammaren där vi förvarar all blötlagd mat är det alltid 10grader även på sommaren. Ett gammalt mjölkrum.

Kli jäser inte lika enkelt som betfor gör på långa vägar ... Så jämför med det i sammanhanget ;)

Ingen som helst fara att blötlägga kli samtidigt som du blötlägger övrigt foder, så kör på du :)

Tack! Då ska jag göra som jag alltid gjort och även tala om för denna stallkamrat att hon kan göra det samma! :-)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV