Blötlägga betfor tillsammans med lucernhack?

kolfinnur

Trådstartare
Vill gärna ge hästen betfor på morgnarna, nu får han bara lusernhack. Men kan man blötlägga hack :crazy: ? Det kommer då ligga i samma hink som betforen. Blir det dåligt efter x antal timmar i vatten? Har green powers hack men melass i.

Sv: Blötlägga betfor tillsammans med lucernhack?

Så länge du inte häller av blötläggningsvattnet så finns ju allt med när du ger fodret.

MEN, fundera på hur länge fodret står i blöt tills det ges.
Nu på vintern är det ju ofta svalt i ett stall, men har du uppvärmt foderutrymme finns det kanske risk att fodret blir dåligt av att stå över natten. På sommaren bör man definitivt tänka efter innan man blötlägger foder över natten.

Okej, det känns ju bra :laugh: Vi har alltid några plusgrader i stallet, men när det blir varmare kommer han inte behöva blött foder på morgonen för då får han vatten i hagen. Ett par månader kvar bara alltså

Varför inte bara blanda i separata hinkar? :)
Annars tror jag inte att det är någon fara sålänge fodret inte står i mer än bara några få plusgrader, hur det blir när det blir varmare vet jag inte.

Vinter eller ej, de behöver alltid ha tillgång till vatten även ute..

Okej, det känns ju bra :laugh: Vi har alltid några plusgrader i stallet, men när det blir varmare kommer han inte behöva blött foder på morgonen för då får han vatten i hagen. Ett par månader kvar bara alltså

Men om du ska kompensera vattenbrist i hagen med betfor så måste du hälla rätt många liter vatten i foderhinken :crazy: Varför har dom inget vatten i hagen?

Men kommer hästen verkligen att dricka vattnet (för du lär ju ha bra många liter i fodret om du ska fylla dagsbehovet av vatten) om det simmar lusernhack i det?

Då hade jag nog hellre serverat hacket för sig och så slängt lite betfor i dricksvattnet.

Försöker hålla vatten i hagen så gott det går. Men han dricker alltid dåligt på vintern så det är mest för att vara säker på att han får i sig något vatten på morgonen

bara sådär helt OT...lucernpellets istället för hack kanske??? Om du ändå ska blötlägga menar jag ;)

Haha ja problemet är att pelletsen var slut när mamma var iväg och köpte så det blev hack!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 416
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka