T

Tjalfe

Jag ska nu byta till Hippo Basic färdig blandat kraftfoder. Ska eller bör man blöta det? Eller är det bara å ge det som det är?:confused:

Sv: Blöta?

Hade jag varit häst så skulle jag sjäv velat ha det lite blött, tort annars.
Jag blöter alltid mitt foder lite till tequila

jo har också tänkt den tanken att det borde bli torrt annars.
Tequila? Det hette min grannes förra häst som jag hjälpte till att rida in:d

Det är upp till dig skulle jag vilja säga. Det är egentligen inte nödvändigt att blöta upp pelletsarna, och de är ju lite mindre i storlek en t.ex. kraffts pelleterade foder.

Om ni fodrar med hö/hösilage (dvs grovfodret) innan ni ger kraftfodret så hinner salivproduktionen komma i gång vilket är bra. Om du då inte har en vädligt glupsk häst så går det nog bra och fodra med pelletsarna som de är.

Men om du har en glupsk häst eller att ni inte fodrar med grovfodret före kraftfodret så skulle i alla fall Jag blöta upp pelletsarna, eftersom det ändå finns en risk för foderstrupsförstoppning (denna minskar dock väsentligt om man ger grovfodret före kraftfodret) .

BTW var har du häst nånstanns? Såg att du bodde i Hova :p
Varit hos Freijs och handlat hippo basic? ;)

Jag har eget stall på våran gård mellan hova och gårdsjö. ca 2 mil ifrån Laxå. Japp, det är där jag köper foder:D

Hippo Bas Basic har hjaodrat mina hästar med under en längre tid o jag har aldrig blött ner det.

Ger min islandshäst Hippo basic. Har dock aldrig blötlagt den, tycker det ser lite äckligt ut. Sedan är pelletsen väldigt liten och lättuggad.
Min häst är dessutom duktig på att dricka vatten efter han ätit sitt kraftfoder, så risken för foderstrupsförstoppning är nog inte stor.

När han kommer in från hagen får han sin Basic tillsammans med betfor, men maten serveras då direkt så pelletsen hinner knappt bli blöt. /Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka