Blöta/laka ur hö och hösilage

Lewina

Trådstartare
Vad försvinner och vad blir kvar om man lägger hö i vatten? De snabba kolhydraterna, vattenlösliga vitaminer?

Finns det några studier/analyser kring detta?

Går det att göra lika med hösilage?

Sv: Blöta/laka ur hö och hösilage

Jag hörde av någon som varit på foderföreläsning att ska man blöta hö ska man inte göra det så länge. Max 20 gånger 20 minuter har jag för mig att det var. Efter att man lagt i blöt i tjugo minuter ska vattnet hällas av och nytt hällas på. Det gör att fruktanet (sockerart) försvinner till ca 60 procent tror jag det var. Blöter man längre försvinner vitaminer och mineraler och det börjar också gro i vattnet vilket är skadligt ur hygiensynpunkt. HH har stenkoll på det här har jag för mig.

kan tyvärr inte bidra med något, sätter en kladd för att komma ihåg tråden

Jag hörde av någon som varit på foderföreläsning att ska man blöta hö ska man inte göra det så länge. Max 20 gånger 20 minuter har jag för mig att det var. Efter att man lagt i blöt i tjugo minuter ska vattnet hällas av och nytt hällas på. Det gör att fruktanet (sockerart) försvinner till ca 60 procent tror jag det var. Blöter man längre försvinner vitaminer och mineraler och det börjar också gro i vattnet vilket är skadligt ur hygiensynpunkt. HH har stenkoll på det här har jag för mig.

Har sökt lite mer ordentligt här på forumet nu och hittat en hel del info. För att sammanfatta det jag läst:
Det finns en avhandling där detta nämns (men jag vet inte vad hon har för källa, om det är egen forskning/analys eller om hon fått informationen från någon annan.) och där det konstateras att viss del av snabba kolhydrater försvinner.

Ett problem som andra tar upp här på buke är att det inte finns så mkt sådana kolhydrater att det är värt att blöta hö. De få procent som försvinner av den lilla mängd fruktan som finns totalt i höet gör varken från eller till så att säga.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 752
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka