Blöta havre?

Heulwen

Trådstartare
Jag ska börja ge min häst Steel Joint som är ett mineralpulver kort sagt. Men han äter ingen betfor och jag behöver blanda ner pulvret i något så han äter upp det. Då tänkte jag på om jag kunde blöta havren (den är hel.)
Kan det fungera tror ni? Ska jag försöka krossa havren själv och blanda ihop det till någon sorts gröt tillsammans med lite vatten?
Eller hälla på vatten bara så där?
Hur ger ni era hästar mineraler om dem inte äter betfor?

/Heulwen

Sv: Blöta havre?

Det går bra att blöta havren, men jag vet inte om det blir så bra med mineralfodret?

Havren suger ju inte upp vatten så bra, så risken finns kanske att mineralerna sjunker igenom och fastnar i botten av hinken. Det vore nog bättre med något som "grötar" sig lite mer, typ kross, pellets eller betfor.

Har du tillgång till betfor öht? Det kan ju räcka med någon deciliter för att blanda ut pulvret i. Annars funkar det nog att krossa havren, om du har tillgång till en kross, förstås...

Jag ger pelletterade mineraler tillsammans med lucernhack, och det går ner utan problem. Pulver kan ju dock vara knepigare, det riskerar ju att blåsa bort om inte annat... ;)

Tyvärr har jag ingen tillgång till betfor. Hur krossar man havre för hand själv? Vad är en kross?

Att krossa havre till en häst för hand är nog ett evighetsgöra, det måste du nästan ha en spannmålskross till.

En maskin, alltså...;)

Kolla om någon har en du kan åka till och låna någon gång i veckan, eller köp färdigkrossad havre.

Jag går emot och säger att det går! I och med att
jag gör det... ;)

Jag lägger havren i blöt i så bred hink som möjligt, och häller
på varmvatten bara så det precis knappt täcker. (vilken mening)

Sen vid utfodring häller jag ner SJ och vispar runt lite. Dels är
havren då genomblöt så SJ:n "fäster" på havren, sen den lilla mängd vatten som blir över i botten är försvinnande liten.

Men så lite vatten som möjligt, samt stå och svälla länge..
Men det går!

Mustang: Är det nödvändigt med en bred hink?
Jag har inte möjlighet att hälla på mineralerna efter allt har svällt, kan man hälla på det samtidigt som vattnet tror du?

unforgiven: Okej, är det krossad eller hel havre du har?

Vet någon förresten om Granngården säljer betfor, hur stora säckar och vilket pris?

Japp, Granngården säljer betfor. Tror att de är på 25 kg och jag betalade typ 65-75 kr för en säck. (dåligt minne:angel: )

Mustang: Är det nödvändigt med en bred hink?
Jag har inte möjlighet att hälla på mineralerna efter allt har svällt, kan man hälla på det samtidigt som vattnet tror du?
Om du häller på mineralerna samtidigt med vattnet så sjunker de nog bara igenom och lägger sig i botten av hinken. De flesta mineralfoder fastnar sedan där och förstör plasten, och inte får hästen i sig hela dosen heller. Vet dock inte om detta foder funkar så...

Om du tar en mindre hink där det blir ett tjockare lager av havre kanske det inte hinner ända ner i botten?

Du får nog prova dig fram!;)

Tak för hjälpen iaf!
Det blir nog till att köpa lite betfor, hur mycket kostar en förvaringstunna?
Eller finns det mindre säckar än 25 kilo?

Vi blöter havren till vår ponny, men med kallvatten, de tycker jag känns kallt för ponnyn att äta och vill slänga på lite hetvatten så det inte är typ svinkallt när hon får det..
Man behöver aldrig oroa sig för att havre ska jäsa o bli dåligt av för lång svällning och/eller av varmvatten?? Det känns inte som om de ska bli dåligt men man vet ju aldrig...:confused:

Vet inte om det finns mindre säckar, jag har nog inte sett någon mindre, men man vet ju aldrig:)..
Jag köpte en förvaringstunna på ÖB som jag tror kostade 79 kr + locket som kostade 30 kr. Hela säcken gick dock inte i:(.

Tak för hjälpen iaf!
Det blir nog till att köpa lite betfor, hur mycket kostar en förvaringstunna?
Eller finns det mindre säckar än 25 kilo?

Det finns mindre säckar men de har kanske inte dem hemma. Kommer inte ihåg om det var 5 eller 10 kg säckar.
// Linda

Nej det är nog inte nödvändigt med en bred hink,
men jag föredrar det, eftersom havren då bildar
en större "yta". Dvs mer havre att fästa på.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 647
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka