Blommor som klarar sol?

Diabetikern

Trådstartare
Inser att vi nu går mot sommaren i stormsteg och jag har solljus hela dagarna i mitt hus.

Vilka blommor kan man ha i fönstren som klarar starkt solljus? Har typ 3 fönster där det inte är lika "illa" men jag kan ju inte sätt alla blommorna där.

Gärna lättskötta växter. Jag har inte direkt gröna fingrar även om jag lyckas få snittblommor att leva länge :)

Jag gillar gröna växter men är osäker på vad man kan ha. Alla tips mottages tacksamt!

Bougainvillea klara en hel del sol. Jag har min sedan tidigt 80-tal. Den har stått i extremt soliga fönster mesta delen av tiden och klarat det utmärkt. Man ser ju dessutom när den vill ha vatten eftersom den slokar så tydligt.

Pelargoner är också utmärkta. Om man väljer tulpan, appelblossom eller andra fyllda så skräpar de inte. Kronbladen sitter kvar på blomman - till skillnad från "vanliga" pelargoner som släpper kronbladen.

Hibiscus gillar också sol. Men be om skott från en vän, köp inte från affären. De man köper är så hårt drivna att de sällan lever speciellt länge. De få gånger jag lyckats få en "butiksblomma" att överleva så har det tagit lång tid att få dem att må bra. Oftast har den inte blivit fin förrän jag tagit en stickling som fått växa till sig. Moderplantan är oftast bara att slänga efter ett tag. :(

Tyvärr är alla de här blommande växter. Men jag har så lite erfarenhet av sånt som bara är grönt....:p

Jag har en Hoya Bella hängande i ett fönster där solen ligger på från lunch till solnedgång. Den verkar tåla tammefan vad som helst. Dock blommande.

Hoya%20bella.JPG

2044124653_e5c408661e.jpg

Bougainvillea klara en hel del sol. Jag har min sedan tidigt 80-tal. Den har stått i extremt soliga fönster mesta delen av tiden och klarat det utmärkt. Man ser ju dessutom när den vill ha vatten eftersom den slokar så tydligt.

Pelargoner är också utmärkta. Om man väljer tulpan, appelblossom eller andra fyllda så skräpar de inte. Kronbladen sitter kvar på blomman - till skillnad från "vanliga" pelargoner som släpper kronbladen.

Hibiscus gillar också sol. Men be om skott från en vän, köp inte från affären. De man köper är så hårt drivna att de sällan lever speciellt länge. De få gånger jag lyckats få en "butiksblomma" att överleva så har det tagit lång tid att få dem att må bra. Oftast har den inte blivit fin förrän jag tagit en stickling som fått växa till sig. Moderplantan är oftast bara att slänga efter ett tag. :(

Tyvärr är alla de här blommande växter. Men jag har så lite erfarenhet av sånt som bara är grönt....:p

Tack för svar! Vet du om någon av dessa doftar? Jag är lite känslig så ska helst inte ha för starka dofter på blommorna :)

Tack för svar! Vet du om någon av dessa doftar? Jag är lite känslig så ska helst inte ha för starka dofter på blommorna :)
Få inomhusväxter doftar. Inte de jag skrev om heller.

Doftranka doftar när den blommar men är ingen utpräglad solälskare. Dr Westerlund doftar om man rör vid den, inte annars. Övriga pelargoner doftar om man gnider bladen.

Hoya, porslinsblomma, kan dofta mycket under blomning. En del tycker pelargoner luktar illa men det är inget som stör mig. Hibiscus doftar inte alls och jag har inte samma erfarenhet som @tanten att de dör om man köper den, mina uppför sig som vanligt och lever bara de får vatten.

Vilka blommor kan man ha i fönstren som klarar starkt solljus? Har typ 3 fönster där det inte är lika "illa" men jag kan ju inte sätt alla blommorna där.
Apelsin-, citron-, blodapelsinträd, annanas, sagopalm, vattenkalla och en växt jag inte minns namnet på nu, men någon kaktusväxt. Dessa funkar om man ger dom vatten en gång i veckan och vid extrem sol får man ge extra vatten när bladen slakar på citrusträden och kallan.

Apelsin-, citron-, blodapelsinträd, annanas, sagopalm, vattenkalla och en växt jag inte minns namnet på nu, men någon kaktusväxt. Dessa funkar om man ger dom vatten en gång i veckan och vid extrem sol får man ge extra vatten när bladen slakar på citrusträden och kallan.
Just ja, glömde skriva. Jar har inte köpt färdiga citrusträd och annanasen, de har jag sått själv från kärnor av frukterna och toppen av annanasen. Apelsinträden är ca 15år nu, citron- och blodapelsinträden är lite yngre kanske ca 5år. :)

Inser att vi nu går mot sommaren i stormsteg och jag har solljus hela dagarna i mitt hus.

Gärna lättskötta växter. Jag har inte direkt gröna fingrar även om jag lyckas få snittblommor att leva länge :)

Jag gillar gröna växter men är osäker på vad man kan ha. Alla tips mottages tacksamt!

Jag har flaskliljor, kantdracena och bergpalm i mina soligaste fönster. De överlever med väldigt sporadisk vattning.
Lite mer pyssel är det med pelargoner och kalanocher, men de brukar hålla ganska bra, 4-6 månader i min vård :D

Hibiskus är ju underbar i mängder av färger och mycket grönt bladverk :love:

Få inomhusväxter doftar. Inte de jag skrev om heller.

Doftranka doftar när den blommar men är ingen utpräglad solälskare. Dr Westerlund doftar om man rör vid den, inte annars. Övriga pelargoner doftar om man gnider bladen.
Dr Westerlund kan ha ganska mycket doft även om man inte rör den, tyvärr. Fick slänga ut min p.g.a. allergiska besvär :( , så den skulle jag inte rekommendera till någon som är känslig. Övriga pelargoner (som inte är kända som just doftpelargoner) brukar dock inte vara någon fara :)

Fick pelargoner av mamma och trodde att jag kanske ställt dom för soligt men jag kanske gör nått annat fel. Har endast haft dem 12 dagar och blommorna ser vissna/torkade ut. Suck.

Fick pelargoner av mamma och trodde att jag kanske ställt dom för soligt men jag kanske gör nått annat fel. Har endast haft dem 12 dagar och blommorna ser vissna/torkade ut. Suck.
Fast blommorna blommar över rätt fort och så kommer det nya. 12 dagar håller ingen blomma på en pelargon! Max en vecka om ens det.

Det är inte som orkidéer där man måste vara skicklig för att de ska blomma. Göd, vattna och plocka skräpiga blommor och blad och de är jättefina. De tvångsblommar....

Fast blommorna blommar över rätt fort och så kommer det nya. 12 dagar håller ingen blomma på en pelargon! Max en vecka om ens det.

Det är inte som orkidéer där man måste vara skicklig för att de ska blomma. Göd, vattna och plocka skräpiga blommor och blad och de är jättefina. De tvångsblommar....
Okej! De är alltså inte döda för att blommorna vissnat! Tack!
Jag har aldrig haft en pelargon förr :o

Paradisträd/ pengaträd. Finns i många olika varianter, de jag har är rätt höga. Jag vattnar mina blommor alldeles för sällan och ger dom ingen kärlek alls men mina pengaträd växer så det knakar. Har haft dom i säkert 15 år

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Smyger in här med en liten fråga eftersom jag gärna vill förvalta farmors gamla älsklingsrabatt som tidigare varit vacker och prunkande...
Svar
18
· Visningar
2 086
Senast: lingonben
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 805
Senast: Imna
·
Trädgård & Växter Jag älskar blommor! :love: Tycker det ger ett sånt lyft och en fin känsla att ha levande blommor i huset. Mitt hus är dock väldigt...
Svar
2
· Visningar
877
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka