Blommor och liknande passande amplar och balkonglådor

LinnK

Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp,
jag har tänkt sätta lite blommor i amplar och balkonglådor på vår altan och ev på balkongen. Soligt men ganska skyddat läge (det är sidoväggar på altanen.

Jag vill även gärna sätta jordgubbar, krukhallon, smultron eller ampelcoktailtomater i någon ampel eller låda om det går, kan ni rekomendera någon sort och hur gör jag isåfall?

När det gäller blommorna får ni rekomendera det ni tycker passar,
gärna lite skötselråd också :)

Jag gillar när det är mer än en sort i ampeln/krukan och något tex hänger lite över kanten eller så, men eftersom det är så pass stor altan, så kommer det bli ganska många amplar, och jag har många valmöjligheter.

Tipsa mig! :-)

Sv: Blommor och liknande passande amplar och balkonglådor

I mina blomlådor brukar jag ha en blomma som kallas stjärnöga; här kan du se rätta namnet och läsa lite om den. Lättskött och fin och bra :D

Krasse? Finns i olika färger och varianter och kostar inte mer än fröpåsen, blommar som bara den!

En fin kombination i ampel är Million bells, Lobelia, gärna ampellobelia, femtunga och helichryssum. (stavning?)
Annat som är fint i ampel eller balkonglåda är nepeta. Inga blommor men bladen är jättefina, lätta att kombinera och blir rätt långa om tillfälle ges. (hänger)
Torenia och Husarknappar är andra fina och lättskötta hängväxter, även bacopa. (snöflinga)
Sen finns ju alltid de klassiska surfinorna, blir ju alltid fina! men man får plocka mycket...

Kan slänga in några kort när vi var nere i skåne förra året och kollade in olika växter på Hammenhög och liknande ställen.
Det är faktiskt väldigt fint när man bara har en sort i ampel, även sorter som inte blommar.

Här är en ampel med bara silvernjurvinda (silver falls)
27674375.jpg

Bara Njurvinda (rätt namn?)
27674441.jpg

Bara husarknapp. (ursäkta för dålig bild)
27674445.jpg

Surfina, bidens och helichryssum:
27674499.jpg

Ampellobelia och surfina
27674510.jpg

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter *host harkel* Gjorde ett album med bilder på våran tomt, vi har bott här sedan 15 maj. Säljarna av huset har planterat buskar, träd...
Svar
17
· Visningar
2 014
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka