Blöjeksem och krämer

aemaria

Trådstartare
Har en liten färsking på 7 v som rätt tidigt fick mycket torsk med efterföljande svamp i rumpan. Torsken har nästan försvunnit av sig själv o för rumpan fick vi Cortimyk (svampmedel+kortison) utskrivet. Det blev bra men nu har hon fått vad jag tror är blöjeksem. Ska till BVC imorn så ska givetvis rådgöra där, men skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter när det gäller krämer mot röda rumpor i allmänhet och blöjeksem i synnerhet?

Provar lufta rumpan så mycket det går och byter blöja direkt hon bajsat men tycker det är jättesvårt att välja smorning!

Hade samma problem tills vi vart rekommenderade vanligt potatismjöl! :up: Inte ett endaste exem eller röd rumpa efter det.

Tycker att inotyolen är så himla trög att smörja ut men kanske får ge den en ärlig chans!

Just nu är det supertorrt i ljumskarna, så att huden flagnar

Ammar du? Inget av ovan tips hjälpte mitt barn, men när jag slutade äta apelsiner försvann exemet. Om inget annat funkar, fundera om det finns något som du äter varje dag som kan orsaka röda rumpor t.ex. tomater, apelsin, jordgubbar.

Och jag tyckte att Inotyolen var värdelös. Jag köpte en tub när den äldsta var liten, den är fortfarande inte slut, utan ligger och samlar damm i ett skåp... (slänga? Nää??? :p )
Vi använde istället Bepanthen, som funkade utmärkt för oss.

Har en liten färsking på 7 v som rätt tidigt fick mycket torsk med efterföljande svamp i rumpan. Torsken har nästan försvunnit av sig själv o för rumpan fick vi Cortimyk (svampmedel+kortison) utskrivet. Det blev bra men nu har hon fått vad jag tror är blöjeksem. Ska till BVC imorn så ska givetvis rådgöra där, men skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter när det gäller krämer mot röda rumpor i allmänhet och blöjeksem i synnerhet?

Provar lufta rumpan så mycket det går och byter blöja direkt hon bajsat men tycker det är jättesvårt att välja smorning!
Zinksalva verkar fungera för oss, iofs på eksem pga sugande på jacka runt munnen. Men det är väl kanske samma princip, blött och skavigt. Det står för blöjeksem på tuben :D

Tycker inityolen är svårhanterlig. Köper vilken zinksalva som helst i butiken. de som står bland bebisgrejerna. bepanthen funkar också fint.

Tycker att inotyolen är så himla trög att smörja ut men kanske får ge den en ärlig chans!

Just nu är det supertorrt i ljumskarna, så att huden flagnar
Låt den värmas upp på fingrarna en liten stund först. Säger som flera att inotyol är suverän. Sist använde vi dock bara purelan och den tyckte jag var ytterligare ett snäpp bättre. Jag använder den numera på mina läppar när de blir torra eller självsprickor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka