Blöj och kvällsmatsproblem!

Sv: Blöj och kvällsmatsproblem!

Sam dricker mer än vad jag gör på en hel dag :D

TS: Jag undrar också om blöjan är överfull eller det bara är dålig passform? Kör du med Up&Go eller BabyDry?

Haha, och jag har redan druckit en halvliter vatten, klockan ar inte ens nio :D

Jag tror helt enkelt att han behover det. Om han inte hade behovt all energi hade han blivit tjock, tanker jag. Och det ar han inte.

Tack för alla svar. Blir dock inte klokare! ;)

Min son är en otroligt aktiv kille som springer och är överallt, som tur har vi skogen här intill så han får utlopp för all energi och motorik. Så här ser hans matdag ut:
04-05: 350 ml välling
7.30: Yoghurt och en macka och ett glas mjölk
11.30: Lunch, äter ganska bra. Frukt plus ett glas mjölk
12-15 Sömn
15.00 : En portion gröt, frukt, macka och kanske något kex/rån
17.30: Middag. Äter bra då också
19.30 350 ml välling, 1 ½ macka och vatten.

Sonen var stor från början, vägde som 3 månader redan 8 kg.
Kan säga att han är ca 95 cm lång och väger 15 kg. Har en stabbig kroppsbyggnad, som sin far! :D
Inte tjock eller tendens till mullig. Pappan har en enorm förbränning och sätter muskler jättefort, äter som en häst utan att det syns. :crazy:

Angående blöjorna så har jag testat Pampers Baby Dry 5, för det finns inga större storlekar här hemma i byn. Skulle behöva stl: 6.
Byter blöja vid vällingen, men oftas är det redan blött då. Liberos, finns det några som är bra nattblöjor då?

Den är för liten helt enkelt, kör med Baby Dry. Har funkat kanon hittills. Testade storleken större med Liberos blöjor, men de läcker upptill. Har testat och fästa blöjan på olika sätt. Får kanske göra så som de gör i vården , sätt den bak och fram.

Mitt barn är 2,5 och äter också välling på kvällen, en till två nappflaskor vilket blir mellan 220-440 ml välling. Sedan kissar han en rejäl skvätt innan han vaknar och en till rejäl när han varit vaken ett tag. Hade jag haft problem med att blöjorna läckte hade jag som Gnist säger gått över till gröt eller något annat utan lika mycket vätska i.

Är blöjorna helt fullkissade (dvs att materialet absorberat så mycket de kan) eller är det passformen som är problemet? Byter ni när ni går i säng så den är torr då?

De har varit tyngre, så det är passformen på dem som är problemet. Letar efter en bättre blöja eller en större storlek, men affärerna har lite begränsat med storlekarna här.. :crazy:

Okej, är det passformen så låter det som du är inne på, byte av modell, som en bra ide. Testa att maila Libero och Pampers och se om du kan skicka ut prover av några modeller som kan passa? Du kan ju be butiken ta in just den modellen du vill ha, men det kanske är bra om du vet att du har en blöja som passar först. :)

Köp större storlek och byt märke. Vi kör med Libero 16-26 kg Up&Go på våran 3 1/2 åring ( 20 kg tung)..och dom läcker aldrig, hur mycket välling hon än häver i sig.

Har du testat fler sorter än Pampers och Libero? De kanske helt enkelt inte passar din kille :)

Vad säger han om han får gröt istället för välling på kvällen?

Det ar stor skillnad pa 5 och 5+ i Pampers. Jag anvander bade active fit och baby dry pa natten, de funkar lika bra. Men 5orna kan jag knappt knappa.

Du kan ju testa groten pa kvallen ocksa, mina ater det inte annars hade jag sakert gett det istallet.

Har ni börjat introducerat pottan? Min 3 åring går upp på nätterna själv och kissar. Jag minns inte när jag böt en blöja på honom sist men det var nog när han var kring 2½ år. Och det har bara hänt en gång att han har kissat i sängen.
4-5 på morgonen är "kisstid" här hemma, sen går han och kryper ner hos oss.

Ska testa med gröt, får se hur han reagerar.
Baby dry fanns inte i större storlekar. De finns bara till strl 5. Skulle behöva en storlek större.
Libero har jag provat olika storlekar, alla läcker tyvärr.

Pottan har vi inte börjat med, frågar honom varje dag om han vill sitta på pottan och även satt honom där, men han vill helt enkelt inte ännu. Dessutom har vi en 3 månaders dotter och jag är oftas själv, så det blir liiite tufft att sluta med blöja just nu.

Du kanske kan be affären att ta hem strl 6? Jag stod och tittade på ett sånt paket idag på affären så det finns och borde inte vara helt omöjligt för dem att ta hem :)

Köp större storlek och byt märke. Vi kör med Libero 16-26 kg Up&Go på våran 3 1/2 åring ( 20 kg tung)..och dom läcker aldrig, hur mycket välling hon än häver i sig.

Up & Go har jag iofs inte testat. Har bara testat de vanliga blöjorna.

Passa på de dagar det är varmt ute. Det gick fort för min son när han kom på att det var ju inte så mysigt med blöja utan skönare å kissa ute/potta. Han var också nyss fyllda 2 år när syrran föddes så vi har inte direkt tränat. Belöningen = riva av papper och spola ner i toan :D

Sen vet jag inte, men blir inte blöjornas uppsugningsförmåga sämre ju större de blir för barnen ska känna att det blir blött?

Vi kör Libero Comfort fit stl 5 på sonen snart 2 år. Nu har de bytt namn till Active. De finns upp till storlek 7. Liberos produktsida Vi byter blöja en sväng mitt i natten vid välligsätandet. Sen spänner vi blöjorna väldigt hårt plus att vi kollar så att snoppen ligger åt rätt håll, neråt. En storlek mindre har funkat för oss eftersom snoppen inte kan "fladdra" omkring och leva sitt eget liv utan ligger där den borde.

Kompisarna har problem med kiss i sängen varje natt med blöja som läcker. De bytte ut hälften av vällingen mot banan. Sen har de gått över på smootie med banan i. Deras son är nu i och för sig 4 år.

Kusinen har Libero Comfort fit stl 6. Han får vällingen i soffan och byter blöja efter det. Då har han oftast hunnit kissa en gång och har blöjan torr en stund till. Han är snart 3.

Ett annat tips är att ha fleece som lakan i sängen med plastad frotte under. Det blir inte blött och kallt som bomullslakan. Vi har 5 filtar som vi byter med. 39 kr på Ikea.

Mvh Miks

Jag håller med dig.

Ibland blir det nästan lite tävling här på buke om vem som har det duktigaste barnet som kan rabbla alfabetet baklänges före ettårsdagen och som ritar familjen med åror i högsta hugg stunden efter. Då är det skönt att det finns de som vågar gå mot strömmen och berätta om saker och ting som kanske inte alls flyter på.

Just denna tråd var skön för mig på så vis att jag inser att vi har väldigt lätta nätter med sonen (när han väl har somnat). Nu ska jag glädja mig åt det istället för att fokusera så mycket på de jobbiga läggningarna. :) Jag hoppas dock att TS kan få hjälp med sitt problem, buke är bra på mycket!

Jag förstår inte riktigt hur du menar, jag uppfattar att bukefalos i första hand är ett forum där man frågar om tips och råd för sina problem. Har sällan sett trådar som handlar om hur duktiga barnen är och hur bra det går för dom!?

Det är såklart olika, men för oss funkar Liberos Up&Go bättre än Comfort fit, det hände att det läckte även dagtid med Comfort, så det kan ju vara värt att prova Up&Go om ni inte gjort det än. :)

Jag påstår inte heller att det skapas trådar för att berätta om barnens bedrifter. ;) Det kommer ändå, antingen i trådar där någon behöver hjälp "vi har inte det problemet, tvärtom så gör mitt barn blablabla" eller så dyker det bara upp och eskalerar i t ex snacktrådarna.

Men det verkar vara periodvis av någon anledning.

Liknande trådar

Småbarn Sonen är 14 månader, och kissar som bara den. Har pampers babydry, och den ska ju hålla upp mot 12 timmar påstår de.. Men inte här :(...
Svar
6
· Visningar
1 202
Senast: Thera
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 494
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Blir snart galen på HUR tillverkarna sätter storlek på blöjor. Stl 4-9 kg kan vara endera för små, eller sitta ganska ok. Stl 9-18 kg...
Svar
16
· Visningar
3 825
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama