Blötlägga kvällen före ?

D

Daffne

Jag har börjat blötlägga krafft fodret på kvällen då jag är rädd för att min häst ska få foderstrupsförstoppning. Men har inte blötlagt fodret på morgonen och i morse fick jag riktig panik, hästen satt i halsen, hon fick upp det tillslut, men gissa om det gick kallakårar längs ryggraden, och nu vill jag blötlägga både på kvällen och på morgonen. Hinner inte blötlägga det på morgon direkt då jag inte hinner vänta på det utan måste slänga in det på engång.
Min fråga är då om jag kan blötlägga morgon fodret kvällen före eller försämras värdet på något sätt?
Ursäkta svammlet :crazy: är lite trött så här på kvällskvisten.

/Daffne
 
Sv: Blötlägga kvällen före ?

Men kan du inte bara spola i lite vatten på morgonen och röra runt?? Eller det är betfor du menar? I så fall är det ok att det står över natten och sväller.
 
Sv: Blötlägga kvällen före ?

är det vanlig kraaft så räcker det med att hällla i vatten nån minut innan det e svällt.. går ju himmla fort med det...gå till stallet 3 min tidigare å problemet e löst...
 
Sv: Blötlägga kvällen före ?

På sommaren skulle inte jag blötlägga över natten, det finns risk att det jäser i värmen och bakteriehalten ökar säkert också. Men det beror ju på vad man har för temperatur i foderutrymmena såklart!

Har du ett foder som sväller snabbt kan man ju blöta det bara en liten stund innan det ges, t.ex att den som fodrar häller på vatten det första den gör när den kommer till stallet, och sedan fodrar din häst sist. Då har det iaf fått några minuter på sig att svälla.

Använder du riktigt hårda pellets (typ pelletterad betfor, Kraffts Lucernpellets och liknade)går ju inte det, såklart. Då får du kanske dela upp fodret och ge de fodermedel som inte behöver svällas på morgonen(Om du t.ex ger havre också), och resten vid en tid när du kan blöta det närmare fodringstiden.

Så hade jag gjort iaf! :-)
Jag ger aldrig betfor på morgonen, utan bara sånt som är torrt; Lucernhack, havre etc.
 
Sv: Blötlägga kvällen före ?

Jag ger Krafft och blöter alltid eftersom jag har en glupsk häst och också är rädd för foderstrupsförstoppning... Jag blöter morgonfodret på kvällen, det har inte varit några problem med det. Men det sväller ju rätt fort så om man gör det på en gång på morgonen så tar det bara några minuter...
 
Sv: Blötlägga kvällen före ?

Jag undrar precis samma sak. Vi har kollektiv stall, vilket innebär att man själv inte finns på plats alla morgnar och vi besvärar inte andra i stallet med att blanda osv, allt ska stå färdigt till pållarna i deras hinkar, så den som har morgon fodring bara har att hälla i. Måste därför blöta pelletsarna kvällen innan, precis som du, och har undrat om det förstör värdena. Det är ju hemskt det här med att de får i halsen, hände min också en gång, och det vill jag ALDRIG se igen. Några insikter? tack!
 
Sv: Blötlägga kvällen före ?

kan ni inte göra så här att vid din pålles span kan du ha en vattenhink där du har mätt upp det vattnet som behövs å på morgonen när en annan fodrar kan hon börja med att hälla vattnet i din hästs spann å fodra din häst.

d tycker jag vore en jättebra idé.
 
Sv: Blötlägga kvällen före ?

Har ingen aning om det skulle förstöra värdena, men har svårt att tro det. Krafft rekomenderar ju själva att blötlägga fodret till t ex hästar som har svårt att tugga eller hästar som är glupska. Om det skulle ske någon ändring på värdena i fodret så skulle de nog skriva nån max tid.....
 
Sv: Blötlägga kvällen före ?

Jag har alltid blötlagt pållarnas foder, oavsett om det är betfor med eller inte. Dessutom har jag under alla årstider utom sommaren blötlagt foder till dagen efter.

Jag har aldrig varit med om att något foder blvit dåligt, luktat illa. Skulle heller inte kunna tro att det tappar några värden bara för att det är blötlagt.

Mao, du kan lungt blötlägga allt sorts kraftfoder kvällen innan det skall ges, utan att ha dåligt samvete!
 
Sv: Blötlägga kvällen före ?

Min häst får en blandning av Krafft Pluss Grön, Lucern Pellets, betfor, soja och div tillskott. Och morgonfodret blötlägger jag alltid på kvällen så det står över natten. Inte alltid jag som fodrar på morgonen o det är alltid lätt att glömma osså om jag inte gör det å jag blöter kvällsfodret.
Har aldrig varit några problem med att låta det stå över natten. :)
 
Sv: Blötlägga kvällen före ?

Jag blötlägger min morgonbetfor (strimlad) kvällen innan. Kan jag lägga lucernpellets i samma bytta?
 
Sv: Blötlägga kvällen före ?

Det jag undrar över är 2 saker...ges något grovfoder FÖRE kraftfodret på morgonen ? Och finns det något behov egentligen att ge kraftfoder på morgonen...menar så här: är det verkligen så mycket kraftoder som ges så det inte lika gärna kan slås i hop med middag eller kväll och helt utesluta att ge på morgonen ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp