Blötlägga havre?

Fengur

Trådstartare
Hej!
Jag ska börja ge min häst havre. Jag har hört att man ska blötlägga havre innan man ger det till hästen. Stämmer det?
Hur lång tid?

MVH Sanna
 
Sv: Blötlägga havre?

Havre behöver inte blötläggas till en normal häst.

I vissa fall kan havren behöva stöpas eller krossas, men de allra flesta hästar klarar havren torr och hel.
 
Sv: Blötlägga havre?

Till föl och gamla hästar kan man stöpa havren, som då blir lättare att tugga. Koka upp vatten och låt svalna lite, häll över havren och låt ligga i blöt tills kärnorna går att klämma sönder. Ett par timmar kanske? Har inte gjort det själv, men ska börja stöpa havren till mitt gamla avelssto (21).
 
Sv: Blötlägga havre?

Jag stöper havren till min häst....
Inte för att hon kanske behöver det men efter som att jag ger hel korn och den måste stöpas så sätter jag ner även havre och betfor.
Om du använder kokande vatten så behöver den bara stå ca 45 min - 1 tim.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
885
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 353
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 686
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp