Blötlägga betfor hur länge??

F

Fialotta999

Vi har en diskussion i stallet om hur länge befor skall blötläggas. Alla säger olika.

Är det någon som vet SÄKERT hur länge den skall ligga i blöt?

Blöta betfor tillsammans med korn vad säger Ni om det?
 
Sv: Blötlägga betfor hur länge??

Betfor sväller mest de första 20 minuterna (gäller strimlad!!), så det går bra att fodra efter det om man har bråttom. Det går ändå fortare om man blandar i varmvatten.

Visst kan det svälla lite till efter de 20 minuterna, men inte så mycket att det riskerar att fastna i foderstrupen.

Jag är nästan mera noggrann åt andra hållet, att inte ha betfor blötlagd för länge. Max nån timme på sommaren, och max ca 6 timmar på vintern när det är kallt. Vet vissa som blöter nästan mer än ett dygn i förväg... :eek:
 
Sv: Blötlägga betfor hur länge??

Och varför kan man inte blöta ett dygn i förväg??
 
Sv: Blötlägga betfor hur länge??

Det beror helt på hur kallt det är... På vintern när det blir minus i stallet så blöter jag det som ska ges på kvällen, på morgonen när jag släpper ut....

Att det inte får stå förlänge är för att det kan börja jäsa
 
Sv: Blötlägga betfor hur länge??

Det utvecklas bakterier rätt snabbt i vattnet om det inte är ganska kallt (jämför med att använda kylskåpet/frysen eller att låta all mat stå framme i rumstemperatur... :crazy: ) och till sist börjar det att jäsa. Har du luktat på betfor som stått i rumstemperatur eller något varmare i ett dygn?

Men har man ett riktigt svalt foderrum så är det ju såklart inget stort problem. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 203
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
978
Senast: Magnum
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 766
Senast: Bee
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 512
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp