Blöta upp soja, mineraler o B-jäst??

milly

Trådstartare
Kan man blöta upp soja, foderjästen/b-jästen och mineralerna med betforen? jag blöter betfor och linfrökaka så att de ska svälla upp till dagen efter men kan man samtidigt lägga i det övriga (läs ovan) eller ska man helst vänta till nästa dag då man ska ge det till hästen?

Hur påverkar det sojan och b-jästen om det ligger i blöt upp till ett dygn?? Mineralerna??
Jästen särskilt, tänkte jag på... JÄSER det lättare då??

:crazy:
 
Sv: Blöta upp soja, mineraler o B-jäst??

Varför ska du blöta allt? Är det inte bättre att blanda i sojan, b-jästen och mineralerna i betforen innan du ska fodra? Betfor bör inte ligga i blöt så länge som ett dygn, över natten går bra men ju längre det ligger i blöt ju mer bakterier blir det i. Allt foder som man lägger i blöt börjar det genast att växa bakterier i som kan orsaka kolik hos hästen om det blir för mycket.
 
Sv: Blöta upp soja, mineraler o B-jäst??

Sweet skrev:
Varför ska du blöta allt? Är det inte bättre att blanda i sojan, b-jästen och mineralerna i betforen innan du ska fodra? Betfor bör inte ligga i blöt så länge som ett dygn, över natten går bra men ju längre det ligger i blöt ju mer bakterier blir det i. Allt foder som man lägger i blöt börjar det genast att växa bakterier i som kan orsaka kolik hos hästen om det blir för mycket.

Jo, för att det skulle förenkla det hela... jag är nästan aldrig där då det ska fodras och då skulle det va bra om allt var färdigblandat!

I vilket fall som helst så måste jag blanda i b-jästen, sojan o mineralerna några timmar före utfodring (då jag är i stallet) men tänkte om man inte lika gärna kunde göra det kvällen före då jag lägger betfor och linfrö i blöt?
Blanda i ALLt och sen blötlägga? Eller påverkar det b-jästen o sojan negativt om det ligger i blöt länge??

Jag har hört att betfor kan ligga i blöt UPP TILL ett dygn. Och det gör det i mitt fall! Max 24timmar.

Förresten, hur påverkar det fodret (allt det ovanstående) när man häller på kokhett vatten på det? (så att det ska svälla fortare) jag får för mig att då borde ju vissa näringsämnen "koka bort"...
 
Sv: Blöta upp soja, mineraler o B-jäst??

milly skrev:
I vilket fall som helst så måste jag blanda i b-jästen, sojan o mineralerna några timmar före utfodring (då jag är i stallet) men tänkte om man inte lika gärna kunde göra det kvällen före då jag lägger betfor och linfrö i blöt?
Blanda i ALLt och sen blötlägga? Eller påverkar det b-jästen o sojan negativt om det ligger i blöt länge?

Sojan funkar inte att ha i blöt så länge, den jäser/härsknar och blir otjänlig. (och både luktar och smakar apa).

Så, du får nog blanda i det ett par timmar precis som innan. B-jästen har jag ingen aning om hur den påverkas av att ligga i blöt, men som sagt sojan blir det INTE bra med.

Ha sojan och det andra i en separat hink, så häller de ihop hinken med det blöta och det torra i krubban sen, så är ditt problem löst?
 
Sv: Blöta upp soja, mineraler o B-jäst??

Ja, jag får väl göra nåt sånt! Men då får ju ändå den som häller i det torra RÖRA ihop gröten... men det borde väl gå...

Men jag har alltid undrat OM och HUR det påverkar vissa fodrmedel Om de får ligga i blöt? För när jag blandar i det på dagen (hon får det på kvällen) så får det ju ÄNDÅ ligga flera timmar med den uppblötta betforen...

Måste komma på nåt enkelt sätt så både medryttaren och stallägaren fattar! och går med på att göra så...

tack för svaren
 
Sv: Blöta upp soja, mineraler o B-jäst??

jag vet inte hur det är med sojan men jag har inte märkt någon skillnad när jag har blötlagt bvitaminen tillsammans med betforn och lusernen eller lägger i den precis innan fodring. står det något på sojapåsen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: mackan
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 241
Senast: Nielaa
·
Foder & Strö Hej min häst äter ca: 15 kg hösilage om dagen ½ liter blöt betfor 1 liter kornkross 1 liter linfrökaka 50 gram Super E(equistro)...
Svar
2
· Visningar
809
Senast: Paulsan
·
N
Foder & Strö Hej! Den 13 februari fick vi hem ett Arabiskt Fullblod. Hennes vikt har jag ingen aning om, men hon är 147 hög, och var långt ifrån...
2
Svar
26
· Visningar
2 198
Senast: hanoirocks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp