blöta luzernpellerts eller inte?

Det tog ca 4 timmar innan de var såpass uppluckrade att man kunde klämma sönder dem!!
De kan se stora och färdigsvällda ut efter 1,5-2 timmar, men om man tar upp dem och bryter dem så är de helt torra och hårda på insidan.

Det går bra mycket fortare om man tar varmvatten, men jag vill inte ha dem ligga så länge som det ändå krävs i varmt kranvatten...

HETT kranvatten och 30 minuter är det som krävs här. Sen kan man mosa dem fullständigt. Betfor sväller på 15 minuter med lika hett kranvatten.

Sen, om de är lite hårda inuti är knappast någon fara iofs
 
Min häst har ätit dem torra utan problem men nu fuktar jag dem för att kunna gömma hennes "led-medel". Har bara på en liten skvätt vatten (ungefär dubbelt så stor volym pellets som vatten) så att "led-medlet" i form av pulver sjunker in i pelletsgeggan.
Sedan blandas det dessutom med helhavre och hon är en häst som tuggar riktigt ordentligt, så jag är inte orolig att hon ska få foderstrupsförstoppning.
 
Sedan min förra häst fick foderstrupsförstoppning av luzern så gör jag numera gröt av luzernet och ger mina avelston. Min häst var inte glupsk av sig! Mina ston gillar gröten som jag häller över Grooven. Jag sväller hela dagsransonen några timmar innan kvällsfodringen och så ger jag hälften på kvällen och andra halvan till frukost. Funkar bra. Jag har ca 4 liter vatten till 1 l luzern.
 
Men är det bra öht att använda varmt kranvatten? Hur varmt ska det vara för att det ska vara ofarligt?
 
Jag minns inte vid vilken temperatur elaka bakterier i varmvattnet dör, vårt vatten håller som hetast 65 grader (det är HETT).

Men, jag bor på landet, vatten ur egen brunn (med varmvattenberedare på 200 liter eller nåt..fyller man badkaret så är det slut sen) så jag bedömmer risken för bakterier som minimal. Skulle nog inte vilja använda hett kranvatten om jag bodde i lägenhet och hade kommunalt vatten.

Men du kan ju köpa en vattenkokare och koka upp vatten och slå på det, då är bakterierna döda och dus lipper det, och pelletsarna sväller ännu fortare.

Det svalnar rätt fort om man rör runt det (så kalluft kommer ner), inte så det blir kallt, men ätbart. Annars kan man ju slå på en skväll iskallt vatten och röra ner om man vill.
 
Anledningen till att det kan vara bra att blöta pellets är följande:
När hästen äter och tuggar flyttas foderpartiklarna bakåt i munhålan i takt med att partiklarna minskar i storlek. De partiklar som sväljs ned har tuggats och finfördelats. Samtidigt som hästen tuggar foderpartiklarna tillförs rikligt med saliv.

Problemet med lucernpellets är att hästen inte behöver tugga länge, eftersom partiklarna i pelletsen redan är små. I och med att hästen inte tuggar särskilt mycket finns det risk för att det inte tillförs tillräckliga mängder saliv och därmed finns risk för att fodret fastnar i strupen.

Vissa hästar tuggar även pellets i sådan utsträckning att de aldrig får problem, medan andra definitivt får problem!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
850
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 077
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag bara undrar över en sak... Vi har alltid i alla tider gett vår/våra hästar Betfor av olika orsaker... Detta är vad jag liksom hört...
Svar
18
· Visningar
2 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp