blöta luzernpellerts eller inte?

aramis

Trådstartare
Hur gör ni som ger Luzern i pelletsform?
Det står ju att man KAN blöta det inte att man SKA, hur gör ni?
Om man nu bestämmer sig för att "blöta" det skulle det räcka med att man har en foderbytta med blöt betfor eller blöt kli som man häller över pelletsen direckt i krubban?

Det är ju lättare för mig plus att hästen får lite att tugga på också om jag kan pytsa upp det torrt och sen bara hälla över lite tex blöt betfor!
Men om det ändå finns risk för foderstrups-förstoppning så blöter jag det naturligtvis.

Tips?
 
Vi blötlägger några timmar. Till 1 liter lusern häller på ca 1½ l vatten och rör om och låter stå. Detta gör vi dels för att dom dammar så väldigt dom vi har och dels för att dom sväller väldigt mycket när dom drar i sig vatten.
 
Du menar att dom sväller så pass att det kan vara skadligt om dom sväller i magen istället?
 
Enligt tillverkarna skall det ju inte vara så eftersom man inte måste låta dom stå blötlagda utan tillverkaren rekommenderar bara att man skall blöta dom innan utfodring. Men eftersom våra hästar inte har något emot att äta lusernen blötlagd (inte blött som betfor utan det är en fast massa när vi ger) så känns det bättre för oss att ge den så.
 
jag har inte möjlighet att bara blöta en timme innan, eftersom jag gör iordning morgonfodret på kvällen innan sen fodrar andra i stallet (rullande schema).

Så det står mellan "gröt" eller torrt som man häller blöt betfor över. Men det borde väll gå eller vad tror ni?
 
Jag ger mitt "nästan" torrt....när jag kommer till stallet så ger jag dom sin betfor som jag naturligtvis lagt i blöt kvällen innan, kör med betforpellets.
Sen tar jag deras lusern och häller vatten på det så det knappt täcker och så får dom det efter betforen så det är bara i blöt kanske fem minuter men det har aldrig varit några problem.
 
Gör hellre gröt 12 h innan och låt det stå svalt.

Torr lucern är det enda valacken fått foderstrupsförstoppning av, och då fick han bara en näve som 'godis' dessutom.

Sen dess blöter jag ALLTID, det behöver inte vara gröt, men man ska kunna mosa lucernet mellan tummen och pekfingret.

Om man är i stallet inför fodring kan man köpa en vattenkokare, koka upp vatten och hälla över och sen sätta lock på. Då sväller det FORT (betfor är färdigsvällt på tio minuter så).

Annars skulle jag blöta kvällen innan, eller varför inte ge Hackat Strå?

Men INTE torrt.

Så mycket sväller det inte att det är någon fara när det väl är i magen (däremot stjäl det rejält med vätska från magen), men om de sätter i halsen och det sväller är det värre.

och efter att maktlöst sett valacken dregla och snora och väsa etc när han fick foderstrupsförstoppning av torr lucern så skulle jag aldrig chansa, DET vill jag aldrig mer se. (Han äter andra pellets torra utan problem)
 
:eek:
Tack! jag blöter min kvällen innan!!!!
Jo, hack är ett alternativ som inte är helt uteslutet.
bara det att det är inte stor plats i stallet (många som delar på ett mindre foderrum) med pellets så kan jag ha det hemma och bara ta med en hink i taget till stallet istället för en hel bal med hack.
Lättare att mäta upp också när det är i pellets istället för strå. Men som sagt, jag har inte bestämt mig än :)
 
bara det att det är inte stor plats i stallet (många som delar på ett mindre foderrum) med pellets så kan jag ha det hemma och bara ta med en hink i taget till stallet istället för en hel bal med hack.

DU kanske kan ta med Hack i en kasse annars? Om du nu väljer att gå över till hack så kanske du kan ha uppvägda ICA-kassar hemma, och ta med några åt gången till stallet?

En bal tar inte mycket större plats än en säck pellets hemma.

Men det är krångligare att mäta givor med hack ja, men man lär sig. Jag vägde i början,s en visste jag ju att en PACKAD hink av viss storlek var X kg hack (det tar ju ycket plats).

Men, jag blötte 12 h innan långt innan det ens fanns hack (nu ger jag hack, jag slipper gärna blöta, och har massor med plats) och sålänge man bara ställde det svalt var det ingen som helst fara, och blötte i kallvatten.
 
Jag blöter alltid!!

Gjorde en liten undersökning med mina lucernpellets som gör att jag aldrig skulle ge dem oblötta...

Det tog ca 4 timmar innan de var såpass uppluckrade att man kunde klämma sönder dem!! :eek:
De kan se stora och färdigsvällda ut efter 1,5-2 timmar, men om man tar upp dem och bryter dem så är de helt torra och hårda på insidan.

Det går bra mycket fortare om man tar varmvatten, men jag vill inte ha dem ligga så länge som det ändå krävs i varmt kranvatten... :crazy:
Funderar på om man skulle skaffa en vattenkokare? Då är ju åtminstone vattnet "renkokt"...

Har tidigare bara använt Hippo Alfa i pelletsform, men de svällde mycket fortare (=porösare pellets). Hur är det med andra pelleterade foder, är de lika hårda som lucernet?
Varför är just lucernpelletsarna så :devil: hårda??
 
Jag lägger både betfor och lusern i samma skål och blöter allt på en gång, det fungerar jättebra.
 
Vi blöter luzernpelletsen tillsammans med betforn....
det tar lite längre tid för luzernen att få en bra konsistens men det funkar bara bra...
 
Jag blöter alltid min lusern, vågar inget annat! Mitt brukar stå MINST 4 timmar, ibland mer än 12 timmar, då jag gör iordning e-m-lusernen till dagen därpå eftermiddagen innan... Blir grötigt, men bättre än foderstrupsförstoppning. Min häst tycker inte att det är jättegott med lusern, men hon gillar INTE stråt, så vad gör man?! Hon äter det, iallafall...
 
Jag ger dem torra men fodrar mycket uppblött betfor samtidigt. Ridskolan jag växte upp på fodrade med lusernpellets, hade i lika mycket vatten som pellets precis vid fodringen. Ingen häst har nånsin haft problem med det, och det är alltså ca 20 hästar i 25 år vi talar om.
 
jag har alltid fodrat det torrt. Om du har en häst som är väldigt glupsk och som kastar i sig fodret kan det nog vara bättre att blöta det innan.
 
Jo, självklart, och hade det varit andra pelletsar hade jag nog inte varit så kinkig. :)
Men Lucerpelletsarna är ju fruktansvärt hårda.
 
Jag blöter pelletsen ihop med betforn, massa vatten så att det blir en riktig gröt av allt.

Har en hsät som sätter ex Groov i halsen så jag vågar inte chansa.
 
Jag blöter upp det ocj blandar ut det med betfor ,
Pållen äter det bättre så :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
850
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 077
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag bara undrar över en sak... Vi har alltid i alla tider gett vår/våra hästar Betfor av olika orsaker... Detta är vad jag liksom hört...
Svar
18
· Visningar
2 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp