majola

Trådstartare
Hur mäter man blodtrycket på en häst? Är det något man kan ha koll på hemma i stallet som helt vanlig hästägare? Kapilläråterfyllningsprovet på munnens slemhinnor känner jag till, men det blir ju inte så exakt... :smirk:

Undertemp är väl ett tecken på nedsatt cirkulation, men innebär det lågt blodtryck? Vad händer egentligen i kroppen när en häst får undertemp. Min gamla häst (23 år) får inte feber när han blir sjuk, utan snarare lite undertemp (har hänt 2 ggr senaste året, vid förkylning resp. nässelfeber). Vad beror det på?

Sv: Blodtryck

Pulsen kan ju bli lägre, annars syns det vid blodtagande, att det är dåligt tryck på flödet...undertemp fås ju vid bl a chock...men sen finns det ju hästar med låg temp som är normalt för den individen..

Jag hade en häst som fastnat i hagen och slitit sönder en muskel i låret, han hade 35,5 i temp och var riktigt illa däran.....han hade ju hamnat i chocktillstånd stackarn...

Det finns inga manschetter eller liknande, som för människor? (Man kanske kan bli rik på att konstruera det annars!)

Vid operationer kollar man bland annat blodtrycket och då har vi en manschett man sätter runt svansroten men den är ju kopplad till en maskin som automatiskt mäter trycket på valbara tidsintervall. Har dock inte varit med om att vi kollat blodtryck på en häst i något annat sammanhang än just under narkos dock och det är sällan vi får konstiga värden där heller.
Rimligtvis bör man väl kunna använda likadana som på människor och manuellt läsa av blodtrycket, bara manschetten är tillräckligt stor. :)

Vad ska en häst ha för blodtryck normalt sett då? Är svansen det bästa stället att mäta på. Spontant vill man ju mäta runt ett ben.

Jadu, vi kollar ett genomsnitt på trycket och inte främst det systoliska och diastoliska trycket och det räknas ut av maskinen så det känns ju lite dumt att säga att jag inte vet vad normalvärdena för häst är men så är det. Kollade även anteckningar men där står helt enkelt bara att djur generellt sett inte har problem med blodtrycket och inga värden angivna. Någon annan som kan? :) Vad gäller genomsnittet ska det ligga över 50mmHg. Börjar det gå neråt det ger vi blodvolymsökande dropp och det brukar räcka.
Vad är anledningen till att du vill kolla detta själv?

Jag läste Hästens konvalescens (tro jag att det var) och då stod det i samband med en sjukdom (minns inte vilken) att det var viktigt att hålla koll på hästens blodtryck. Och då slog det mig att jag inte hade en aning om hur man gjorde det. Jag tyckte det var en intressant fråga.

Jag hade en spooky kolikhäst för ett tag sedan...han var väldigt nära en cirkulationskolapps och hade lågt blodtryck enl vet....detta såg han på när han skulle gr dropp...det fanns inget "tryck" alls

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka...
2
Svar
35
· Visningar
2 917
Y
Hästvård Ja, just nu känner jag mig, som rubriken lyder, förvirrad.. Mycket förvirrad. Jag känner att jag skulle vilja ha lite synpunkter, tips...
Svar
10
· Visningar
1 445
Senast: Yamaha
·
Hästvård Okej, nu fattar jag varför Kele mot alla odds blev friskförklarad igår, det är ju för att hon måste bli frisk från en grej i typ ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka