Blodprover

A

Austarla

Hur undersöker man bäst en trött häst? Han har ingen feber, ingen hälta, eller onormal värme över hovarna. Jag har funderat på att ta blodprov, men vilka blodprov skall jag ta? :confused: För virusinfektion, mineralbrist, proteinhalt i blodet, blodvärde... vilka fler finns det och i vilken ända skall jag börja? Tacksam för svar!:bow:

Sv: Blodprover

Hej!
Jag tycker att du ska börja med att låta en veterinär undersöka din häst. Olika parametrar, t ex hjärtauskultation, lungauskultation, palpation av lymfknutor, inspektion av slemhinnor, kontrolleras. De fynd som görs vid den kliniska undersökningen får sedan avgöra om och i sådana fall vilka prover som bör tas. Att bara ta blodprover på måfå är dyrt och i många fall missvisande.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 040
Senast: cf234k
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 849
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama