M

miisen80

Var på ÅB med min häst på djursjukhuset efter att hon blivit hundbiten. Allt såg bra ut utom blodprovet. Hon hade förhöjt antal vita blodkroppar vilket ju tyder på en infektion. Även de röda var tokiga, uppfattade dock ej om det var för många eller för få. Enligt vet kunde antibiotika påverka de röda. Avvakta o ta nytt blodprov om ca en vecka. Om det nu inte är antibiotikan som har påverkat detta vad kan det då vara o vad innebär det att ha för många resp för lite röda blodkroppar?

Sv: Blodprov

Anemi (för få röda blodkroppar) kan bero på en himla massa saker.

1. Den enklaste orsaken är ju blodförlust via blödning, men jag antar att hon inte blödda så mkt att det kan vara orsaken? Edit: Missade att det var ÅB, då är det inte blödingen : )
2. De finns olika typer av "hemolytisk anemi" vilken innebär att de röda blodkropparna går sönder pga tex en immunreaktion som förstör dem, förgiftningar.
3. En inflammation kan ge en lindrig anemi (ett hundbett ger ju inflammation)
4. Njurskada gör att ett hormon som behövs för skapandet av nya blodkroppar minskas.
5. Någon sjukdom i benmärgen (som cancer) kan minska produktionen av röda blodkroppar.

Nu kommer jag inte på mer, detta är det vanligaste.
Skulle gissa på en sänkning pga inflammatoriskt svar..

Om det nu var ett högt värde (vilket känns mindre troligt) kan det bero på uttrokning (då blir det ju mindre vätska till det normala antalet blodkroppar).
Hästar har en väldigt stor reserv av röda blodkroppar i sin mjälte vilken töms vid stress, det är ju också ett alternativ då det knappast är kul att bli hundbiten...

Hb som det heter kan variera mkt på hästar eftersom de har stor "lagringskapacitet" i mjälten.
Hb:et kan variera på bara ngr minuter om hästen ex.vis blir skrämd eller stressad.
Ring och be att få provsvaren förklarade.

Tack, nu fattar jag lite bättre!
De röda var väldigt lågt, vet visade mig resultatet men inte gjorde det mig klokare.
Tog nytt blodprov i dag, bara att hoppas på det bästa. Veterinären trodde i alla fall att det skulle se bättre ut denna gång.
Hästen är i alla fall inte det minsta bekymrad över att ha dåliga blodvärde, kan ej förstå varför hon bara får skritta men det är ju iofs positivt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 664
Senast: solrose00
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 481
Senast: Ela
·
Hundhälsa Hej Jag har en elvaårig Jack Russel tik som akutopererades för 5 veckor sedan, allt gick bra , men jag har en liten fundering. Det hela...
Svar
3
· Visningar
870
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 817
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama