Blodprov, VC eller privat?

iNHALE

Trådstartare
Jag börjar bli mer och mer övertygad om att det inte enbart är något fel i huvudet på mig utan att det även är något mer fysiskt/kemiskt som inte stämmer. Därför skulle jag vilja få ett blodprov analyserat så brett som det bara går. Frågan är nu om man ska försöka övertala vårdcentralen till detta (de är ganska motsträviga eftersom de anser att jag inte har tillräckligt tydliga symptom...) eller om man ska betala en privat aktör, typ Blodkollen, för att få precis de analyser man vill ha. Är det värt att lägga ett par tusenlappar och gå privat eller är det bara pengarna i sjön och VC gör det lika bra, när man väl lyckats övertala dem?

Jag börjar bli mer och mer övertygad om att det inte enbart är något fel i huvudet på mig utan att det även är något mer fysiskt/kemiskt som inte stämmer. Därför skulle jag vilja få ett blodprov analyserat så brett som det bara går. Frågan är nu om man ska försöka övertala vårdcentralen till detta (de är ganska motsträviga eftersom de anser att jag inte har tillräckligt tydliga symptom...) eller om man ska betala en privat aktör, typ Blodkollen, för att få precis de analyser man vill ha. Är det värt att lägga ett par tusenlappar och gå privat eller är det bara pengarna i sjön och VC gör det lika bra, när man väl lyckats övertala dem?
Jag rekommenderar Werlabs. Tar deras XL årligen för att själv kunna följa upp förändringar och äga resultaten.

I den mån det finns någon reell kvalitativ skillnad mellan de analysresultat som ett kommersiellt labb på stan genererar och de resultat som VC/sjukhuset genererar, så tror jag att skillnaden är svår att fastställa för de flesta patienter.

I den mån det finns någon reell kvalitativ skillnad mellan de analysresultat som ett kommersiellt labb på stan genererar och de resultat som VC/sjukhuset genererar, så tror jag att skillnaden är svår att fastställa för de flesta patienter.
Rent kliniska skillnader mellan proven tror/hoppas jag inte är speciellt omfattande utan jag tänker mest på den allmänna upplevelsen, dvs om någon tycker att det var värt att lägga 1500-2000 kr på att gå privat framför VC för att man tex blev bättre bemött, mindre ifrågasatt ang varför man vill kolla sina värden samt bättre återkoppling gällande provsvar osv.

När jag pratade med min VC senast ang detta så fick jag slåss i 15 min för att övertyga sköterskan om att jag ville lämna ett blodprov, efter mycket dividerande där hon i princip försökte övertala mig via telefon att jag är fullt frisk och inte behöver ta några prov så sa hon tillslut med en djup suck att hon skulle lägga in mig för provtagning under hösten, detta var i augusti, jag har inte fått någon tid än.

Alla prover som tas via vården i Sverige analyseras på ackrediterade lab, så själva provsvaren kommer nog inte att vara annorlunda oavsett var du tar dem. Men det man ska tänka på är att om du tar prover på ett privat lab så får du i de flesta fall bara provsvaren rakt av. Du får ingen bedömning eller analys i förhållande till hur du mår.

Prover ordinerade av en läkare tas ju oftast av en anledning och läkaren har förhoppningsvis en plan för att hantera svaren och kan sätta dem i sitt sammanhang, dvs bedöma om svaret har samband med ditt mående eller om det är ett bifynd som inte har relevans. Samt om ett avvikande prov kan vara en tillfällighet och kanske bara till en början behöver kollas om eller om det är något som direkt ska undersökas vidare eller behandlas.

Sedan är det så klart upp till var och en hur man gör.

Men det man ska tänka på är att om du tar prover på ett privat lab så får du i de flesta fall bara provsvaren rakt av. Du får ingen bedömning eller analys i förhållande till hur du mår.
På Werlabs får man väldigt mycket information tillsammans med provsvaret och ett personligt svar av läkare. Tror jag fick 36 sidor med diagram och information senast. Med det som underlag är det lättare att ta kontakt med vårdcentral, om något provsvar skulle vara avvikande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka