Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja i örsnibben.
Jaha funderade lite över hur de gjorde.Ja i örsnibben.
Råkade ut för detta nyligen, blodprov i örat istället för i fingret. Perfekt tyckte jag, mycket mindre smärta och stress. Vilka fördelar är det med att ta blodprov i fingret kontra i örat?
Jo precis, syresättningen som mättes. Jag var på sömnlaboratoriet och de bhövde kolla blodets syresättning några gånger för att se om min andningsapparat gav rätt resultat.Det var inte syresättningen dom mätte? För den har jag fått mäta i öronsnibben pga att jag varit för kallt om fingrarna.
Jo precis, syresättningen som mättes. Jag var på sömnlaboratoriet och de bhövde kolla blodets syresättning några gånger för att se om min andningsapparat gav rätt resultat.
Det var lite mystisk tatt bli väckt av att någon står i rummet för att sticka dig i örat men det gick bra.
De tappade blod för att mäta syresättningen? Det var väldigt ovanligt. Sedan 80-talet mäter man normalt blodets syresättning genom pulsoximetri, den där lilla lysande öronklämman eller fingertutan alltså. Det går att mäta syresättning i blod som tappats från patienten också, men då använder man arteriellt blod från större kärl och inte kapillärer i öron - och det är förstås inte riktigt lika smidigt i sömnsammanhang.Jo precis, syresättningen som mättes. Jag var på sömnlaboratoriet och de bhövde kolla blodets syresättning några gånger för att se om min andningsapparat gav rätt resultat.
Det var lite mystisk tatt bli väckt av att någon står i rummet för att sticka dig i örat men det gick bra.