blodprov för kontroll av mask

G

Glorfindel

Jag läste i en tidigare tråd att man kunde göra blodprov för att kontrollera om hästen har mask.

Jag har precis köpt en tvååring som aldrig blivit avmaskad. :eek: Hon hade stor maskmage och var mager. :cry: Vi avmaskade henne med Noromectin för en månad sedan.

Nu vill jag vara på den säkra sidan att hon har blivit av med all mask så att hon riktigt kan ta upp all näring och må bra.:) :banana:

Vilket är bäst blodprov eller träckprov? Vad har ni för erfarenheter?

Magdalena

Sv: blodprov för kontroll av mask

Blodprovet är väl i första hand för bandmask? Det provet är inte tillförlitligt. Det visar positivt om hästen någongång varit smittad av bandmask, det visar alltså inte uteslutande vad hästen har idag.

Jag skulle absolut välja träckprov. Välj ett prov där man även kollar efter bandmask. Det är inte alltid man ser där heller om hästen har just bandmask, men OM man hittar så vet du ju säkert att det är läge för prazikvantel (som specifikt tar bandmask och i flera stadier). Dock lär ett träckprov idag visa rent på blodmask eftersom du avmaskade för en månad sen, och ivermectiner håller rent från ägg i två månader.

ok, vad bra. När kan man avmaska mot blodmask igen? Så du tycker alltså att det är ok att ta prov nu, eller ska jag vänta en månad till för att kontrollera blodmasken också, eller är det onödigt?

Ska man ta en skitboll från olika skithögar eller ska man ta provet endast från den hög?

Tack för svar!:bow:

Eftersom den var så eftersatt med avmaskning skulle jag vänta en månad så jag såg även blodmasken. Å andra sidan finns det kanske ett prov som BARA kollar bandmask, kolla på www.vidilab.se så ser du alla prover du kan välja på.

Ta flera bollar från så färska högar som möjligt. I alla fall två olika högar skulle jag försöka ta ifrån och två bollar från varje.

Vad bra att det finns två prover. Hennes mage vill inte riktigt ge med sig och jag har märkt att hon nu börjar att falla ifrån igen, precis när jag fått upp henne i hull!:mad: :(

Tack för svar och tips!:bow: :bow:

Jag har inte ngn koll själv men de flesta titrar sjunker efterhand, inga är livslånga. Har du ngn aning om hur långsamt bandmasktitrar sjunker.
Om man haft sin häst på samma ställe länge o har höga titrar borde det ju visa att det inte är fritt från bandmask.
PL

Jag har tagit blodprov för att kolla mina hästar och då skulle dom inte va avmaskade på ett tag men jag kommer inte ihåg hur länge det var. Men ett par månader tror jag, just för att det kunde visa på att dom haft det innan.

Magdalena-
Blodprov för bandmask är bättre än träckprov för bandmask, det är bara så. Träckprovet funker alldeles utmärkt för kontroll av blodmask, men man måste har mycket tur att hitta bandmask ägg eller proglotider (segmenter) i träck. Segmenterna från en bandmask kommer ut i träcket, men inte jämnt och inte i all träckbollar. Det gör att det är nästan omöjligt att hitta bandmask i träcket, trots att hästen är smittad.

Blodprovet visar om hästen har varit infekterad med bandmask de senaste 4 månader, inte någongång under hela livet. Dessutom får man veta hur omfattande infektionen är samt behandlingsrekommendationer´för smittade hästar.

peter_lundin skrev:
Jag har inte ngn koll själv men de flesta titrar sjunker efterhand, inga är livslånga. Har du ngn aning om hur långsamt bandmasktitrar sjunker.
Om man haft sin häst på samma ställe länge o har höga titrar borde det ju visa att det inte är fritt från bandmask.
PL
Det som står i studierna är att halveringstiden inte är känd.

Madick skrev:
Det som står i studierna är att halveringstiden inte är känd.

Proudman CJ, Holdstock NB. Investigation of an outbreak of tapeworm associated colic in a training yard. Equine Vet J 2000;32(Suppl):37-41.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
11
· Visningar
1 997
Senast: axel
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama