Kalaspinglan

Trådstartare
Redan igår kväll upplevde jag att älsklingen ville vara för sig själv, låg och sov i sängen hela kvällen. När han väl visade sig så var han inte alls sådär pigg, glad och alert utan lite lojj.

Inatt när jag ammade (och vovven lagt sig bredvid oss i sängen) piper han högt när jag råkade komma åt hans högeröra. Sedan dess har örat varit varmt och svullet från halva örat och nedåt. Idag har han varit precis lika hängig och har lika ont, nu tittar han bort så fort jag för handen till hans högra sida.
(Tillägg: han har ingen feber, och tandköttet är ljust och fint. Däremot har han lite tandsten på de bakre tänderna)


Ringde veterinären för att rådfråga, vi fick en tid i morgon. De trodde att det kunde vara blodöra.

MEN, blodöra - krävs det inte lite hårdare tag för att de ska få det? Han har inte kliat sig på örat (vad vi sett eller hört) eller varit i slagsmål eller något annat...

Vad tror ni?
Och om det nu är blodöra. Är det vanligt att de får blodöra igen?
 
Senast ändrad:
Sv: Blodöra?

Kan ingenting om blodöra, men jag har haft hundar med öroninfektion och öronskabb och båda två ger röda ,arma öron och är relativt lätt åtgärdat.
 
Sv: Blodöra?

Hej.
Min dalmatiner hadde blodøre en gang og det var svullent. Jag tok på honom en nylonstrømpe ( vet inte om det heter så på svenska) som jag klippet av slik at inte øret ble slått opp om han skakat på hodet. Han fikk aldri blodøre flere ganger, det var bare den ene gangen.
Grethe
 
Sv: Blodöra?

Precis som Grethe har jag haft dalmis med blodöra. Behövdes inga hårdare tag för att hon skulle få det, lite extra rusk på huvudet vid öroninflam.. Men det svullnar (iaf på våran) upp mycket när det väl dragit igång! Tillslut så att det står rakt ut..

Sövning- tömning- kortisonspruta så är det över, däremot är risken att det kommer tillbaka ganska stor. Vår hade minst 5 ggr när det börjat, avlivades strax efter, dock inte pga av b.ö :p

Efter ett par ggr skrumpnade örat ihop, då kommer det inte ut så mkt blod att det besvärar. Men vackert är det ju inte!
 
Sv: Blodöra?

Pass upp på tejpen efteråt, if det skulle vara blodöra!
 
Sv: Blodöra?

Min gamel hund är opererad för blodöra...han har troligtvis skakat på huvuet och slagit i något så att blodkärlen exploderade i örat på honom.På honom svullnade örat mer och mer.Under operationen tömmer dom bort blodet sen satte dom på två skumgummi saker som dom sydde fast i örat...dåg ut som en hamburgare typ...Han fick ha det där..hur länge kommer jag inte ihåg sen togs stygnene bort.Det enda nu som märks är att hans öra känns lite knögligt,inget som syns men det känns.Han fick även medicin efteråt både smä
rtstillande och nåt annat.
 
Sv: Blodöra?

Du får det att låta så dramatiskt :D
Sys? :eek: På våran tejpade de fast en gasbinderulle på undersidan av lappen...
 
Sv: Blodöra?

På min satte dom en skumgummi lapp på vardera sida av örat och sydde med stora stygn rak igenom allt så att skumgummit skulle"klämma"ihop örat.Ska kanske tillägga att hans öra var som en boll när vi åkte in med honom,det svullnade fort och blev jätte stort.detta är en st bernard korsning så han har stooora öron.
 
Sv: Blodöra?

Du behöver egentligen inte göra ngt alls med ett blodöra då blodet absorberas så smårningom, men det kanske spänner lite.
Två av mina haundar har haft blodöra men eftersom de inte verkade ha besvär av det och de är långhåriga med hängöron lät jag det vara.
De får dock ett "blomkålsöra", dvs en tjock och skrynklig öronlapp resten av livet men pga mina hundars utforming syns ju inte det.
Det är ingen idé att försöka tömma själv, det enda som händer är att det fyller på efter nån halvtimme och man riskerar att få in bakterier som sedan växer väldigt bra i blod..
Om du inte vill ha ett blomkålsöra måste du operera, vet tömmer då ut blodet och syr i öronlappen på ngt sätt (finns flera olika metoder) för att öronlappen inte ska bli knögglig.
 
Sv: Blodöra?

Det måste ju bero lite på från individ till individ..min hund hade jätte ont...skulel ladrig låta honom gå med det tills det absorberade..
 
Sv: Blodöra?

Väldigt olika om det gör ont el ej. En ev operation bör inte göras förrän e 10-14 dagar då blödningen stabiliserat sig.
PL
 
Sv: Blodöra?

dom tittade sen fick vi åka hem med smärt stillande några dagar innan operationen....sen efter operationen var det medicin och trapp,kommer inte ihåg hur länge nu.detta var ett gäng år sen.
 
Sv: Blodöra?

När vår gammelvovve fick det (pga öroninflammation=skaka) så tömde de bara det och tejpade igen med en lindrulle. På med tratt och låta det sitta över helgen.

Nu pajade han tratten och fick av sig rullen så lite skrynkligt är det, men inte alls mycket.
 
Sv: Blodöra?

Min tik har blomkåls öra och har haft det sen vi fick henne, det är inte så vackert men hon känner inte av det som tur är.
 
Sv: Blodöra?

Min tik hade blodöra i höstas. Ringde veterinären och eftersom jag var 100% säker på att dte var blodöra behövde vi inte komma då.
Hade jag inte varit säker hade vi fått åka dit konstatera blodöra och sedan åka hem och vänta drygt 1 vecka för att kolla om det absorberar sig själv.

När vi åkte sedan så tog de en kanyl och tömde örat samt spruta in kortison i örat så örat var nästan lika tjockt när vi åpkte hem. De veck upp örat runt en bomulls grej och sedan tejpa de. I dag märks inget av detta blodöra trots att många här på buke sa att hon skulle få blomkålsöra om det inte opererades.
 
Sv: Blodöra?

När vår gammelvovve fick det (pga öroninflammation=skaka) så tömde de bara det och tejpade igen med en lindrulle. På med tratt och låta det sitta över helgen.

Nu pajade han tratten och fick av sig rullen så lite skrynkligt är det, men inte alls mycket.

Hehe, jag försökte fixa blodöra på vår hanhund själv (eftersom jag var vetstud och inte kunde hålla fingrarna i styr). Jag tömde örat och rullade det runt en pappersrulle och tejpade en massa. Hunden skakade bort rullen efter typ 2 min och örat var fyllt igen efter typ 15 min..suck..
 
Sv: Blodöra?

Redan igår kväll upplevde jag att älsklingen ville vara för sig själv, låg och sov i sängen hela kvällen. När han väl visade sig så var han inte alls sådär pigg, glad och alert utan lite lojj.

Inatt när jag ammade (och vovven lagt sig bredvid oss i sängen) piper han högt när jag råkade komma åt hans högeröra. Sedan dess har örat varit varmt och svullet från halva örat och nedåt. Idag har han varit precis lika hängig och har lika ont, nu tittar han bort så fort jag för handen till hans högra sida.
(Tillägg: han har ingen feber, och tandköttet är ljust och fint. Däremot har han lite tandsten på de bakre tänderna)


Ringde veterinären för att rådfråga, vi fick en tid i morgon. De trodde att det kunde vara blodöra.

MEN, blodöra - krävs det inte lite hårdare tag för att de ska få det? Han har inte kliat sig på örat (vad vi sett eller hört) eller varit i slagsmål eller något annat...

Vad tror ni?
Och om det nu är blodöra. Är det vanligt att de får blodöra igen?

Det låter som blod öra.
Min förra rottis tik fick det. Svullet och varmt och ömt.
Vi var hoss vet med henne.
De suger ut blodet. Sedan lägger de en linda om det ganska hårt viker örat.
Så får de ha det så ett tag. Det är vanligt att det kommer tillbaka.
De kan få sådant om de skakar mycket på huvudet .
 
Sv: Blodöra?

Blodöra är rätt så vanligt på RR (och även andra raser med tunna, hängande öron).
Det behövs inga hårda tag. Många RR har tråkiga öronkanter som gärna spricker upp under vintern när de skakar på huvudet, blodkärlen ligger så tunt.

Har de väl fått blodöra en gång så är det mkt vanligt att de får det igen. Man får tömma ett flertal gånger och ibland kan det bli en kronisk svullnad som kvarstår men är oöm. Inte så vackert att se på men hunden har inga besvär av det.

Lycka till med vovven.
 

Liknande trådar

Övr. Hund :crazy: stackars liten e helt förstörd. kan dra lite historia så ni vet vad som kan ha påverkat honom. igår var vi ute å åkte skoter...
2
Svar
26
· Visningar
2 508
Senast: puff93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp