honung

Trådstartare
Japp, lagom till jul kommer katten hem och kliar vansinnigt mycket i örat i kanske ett dygn, och sen poppar örat upp till abnorma proportioner. Det var bara att packa in katten i bur och åka till veterinären. Jorå, öronskabb. Inte så mycket svartgegga men blodörat är ett faktum. Båda öronen rengörs hos veterinären, och jag får stronghold att behandla både den katten samt hushållets andra katt med. Nu har vi fått en tid nästa vecka för (en kostsam) tömmning av örat.

Jag skulle bara vilja höra efter om era erfarenheter av katters öronskabb, räcker en behandling med stronghold + daglig vid behovsrengöring med clean aural för att bli av med eländet?

Och blodörat - måste det tömmas, räcker det med en tömmning, går det inte tillbaka av sig självt?

Katten får metakam också, ska tilläggas. Och har en tratt. Och går inte ut och träffar andra katter. Fler friskrivningar kan tillkomma.;)
 
Sv: Blodöra

Vad gäller skabb fick vi inte bukt med det förän vi provade babyolja, trots flera behandlingar med olika medel.
Blodöra fick föräldrarnas katt för många år sedan och det var rätt besvärligt att bli av med det också. Han fick tryckförband flera gånger utan att det slutade fylla på. Tillslut vek vet. örat och tejpade ihop med tryck, då slutade det men örat vart vikt sen också. Han såg rätt söt ut.
 
Sv: Blodöra

Eling läkemedelsinformationen ska stronghold ta 100%, jag får hoppas på att det stämmer...

Hur tejpar man ett öra på en katt, liksom? Medan örat är fyllt går det ju definitivt inte att tejpa, men även om det är tomt liksom...det måtte krävas något hjälmliknande då, som är gjort av minst pansar för att inte katten ska ta av det om man nu lyckats få något att fästa på ett katthuvud? :confused: ;)
 
Sv: Blodöra

Det är en sanning med modifikation:angel:.Vi körde två behandlingar med det och blev inte av med skabben.
Det var vet. som tejpade, kirurgttejp och en liten kompress som tryck, när örat var tömt. Det satt faktiskt kvar när vet. vek örat. Om det var veterinären eller katten som var duktig vet jag ej. Förmodligen båda. Fast katten hade strut på huvudet förståss.
 
Sv: Blodöra

Jag har fått Stronghold till katt för öronskabb en gång och det räckte med den behandlingen. Har faktiskt inte haft skabb på nån katt sen dess.

Vad gäller blodörat så hade min gamling (lever tyvärr inte längre) det. Första gången va jag inne och tömde och pratade med vet om det. Den sa att det kunde behövas tömmas fler gånger och ev sy fast huden på nåt sätt. Den sa oxå att om katten inte besvärades av blodörat behövde man inte göra något åt det så när det kom tillbaka och han inte va besvärad av det så fick det vara.

Hade det varit en yngre katt som dessutom hanterade bilåkning och vetbesök bättre än honom hade jag tömt det fler gånger och försökt få det att inte återkomma.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp