Blödning i lamellranden...

C

Catrine

I stallet där jag står finns ett litet fullblod.
Hon har tidigare haft två lindriga fånganfall.
Nu när hovslagaren var där upptäckte han att hon hade en blödning i lamellranden.
Hästen i fråga går i samma hage som hon gjort hela vintern, har varit frisk och inga foderbyten har gjorts.
Gräs har knappt börjat växa upp i hagen eftersom den är så liten att den är helt upptrampad.
Vi blir inte kloka på vad det kan bero på...

Finns det någon med en idé? :confused:

Sv: Blödning i lamellranden...

Hur länge sen var det hästen hade fång? Var det förra sommaren så kan det ha orsakat blödningarna och nu när det skadade området växt fram så har ni upptäckte det.
Annars så kan dom få små blödningar av sömtryck eller vid tramp på vassa stenar också.

Sv: Blödning i lamellranden...

Det är precis som angel säger.
Har hästen taskig tillväxt kan detta vara en blödning som vuxit fram som kom ifrån förra fånganfallet. Men det brukar synas lite på färgen också.
Ifall "blodet" var ljust, färskt så var det nyligt
Ifall det var mörkt, nästan intorkat så var det länge sen den var aktuell.

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 910
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 110
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka