Blödning i hoven? (varning ni med sega modem!)

moli

Trådstartare
Titta på den här bilden:
hovrosa.jpg

Är detta en liten ofarlig blödning pg av bus& spring i hage, eller skall man oroa sig? Det ser ut såhär på båda framhovarna sedan imorse. Hästen skoddes i förrgår. Jag ringde hovis och beskrev hur det såg ut, och det var TROLIGTVIS ingen fara trodde hon utan att ha sett det.

Kan jag sova lugnt eller?

Det var lite för länge sedan han verkades så det var mycket som kapades bort, vilket verkar ha gjort honom yster :D han som brukar ta det lugnt i hagen har härjat en hel del nu. Skuttat& bockat. :smirk: Härligt att kunna röra sig lätt igen kanske. Han rids inte kan jag tillägga.

Det du skall vara uppmärksam på är, att hästen inte visar hälta inom de närmaste 14 dagarna. Ett sömstick kan ta så lång tid på sig innan resultatet visar sig, jag har sett flera exempel på det. :crazy: Inte för egen del som tur är, men på andras pållar. :(

Det är inte ovanligt att det uppkommer blåmärken på hovarna, men det låter lite skumt att det är på båda frambenen. :confused: Fång-lampan börjar blinka hos mig... :crazy:

Hovväggen verkar vara mycket nedraspad, kan det vara därför den ser knepig ut?
Jag tror inte du behöver oroa dig, men kolla om du kan få maila bilden till din hovslagare :idea:

Det är inte ovanligt att det uppkommer blåmärken på hovarna, men det låter lite skumt att det är på båda frambenen. Fång-lampan börjar blinka hos mig...

Samma här. Särskilt som hovslagaren sa att hästen tidigare såg ut att ha haft fång. (Breddade lamellränder bland annat), men hovarna är kalla, jag känner inga "starka puls slag" på eller kring hoven. (karled, kronrand, kota osv) Som böckerna säger att man då gör.

Hursomhelst så ser det ju lite mysko ut. Han har (tyvärr i sammanhanget) sulor så jag kan inte kolla hur de ser ut under. I själva sulan alltså. Han haltar inte värre än vanligt. (Har spatt och är periodvis lite halt)

Han går på ganska snålt bete nu, och har så gjort hela sommaren, får inget kraftfoder alls. Funderade lite på att han kanske satt i sig farliga växter och därför fått någon sorts fångreaktion.

Jag väntar med att få panik några dagar till. Kollar om det ser likadant ut imorgon och ringer hovslagaren igen och kollar om hon har mail så skickar jag henne bilden.

Vakta honom noga iaf... Min häst fick fång efter att ha ätit massa ek-löv. Tänkte inte över att löven också var farliga... Så om din häst gått på väldigt magert bete kan han ha ätit något skumt. En annan sak är att gräset faktisk är väldigt fång-framkallande i aug-sept.

Så om jag vore dig så skulle jag behandla hästen som om det vore fång - det skadar ju inte att vara lite extra på vakt!

Om länken inte funkar kan det gå bättre om du tar bort http:// Eller uppdaterar sidan. Får du ett felmeddelande från Yahoo/ geocities, så beror det på att för många besökare kikat in på min hemsida sista minutrarna. (Ååååh vad kul det är att ha hemsidan på gratis-server :p)

hmmm, har försökt sedan 22,30...men blir bara felmeddelanden...kanske provar i natt när alla gått och lagt sig ;-)...märkligt att bilden inte kommer upp här på Buke för mig då...blir lixom bara ett kryss där bilden ska vara. Undrar vad det beror på då ? Den kanske är hemskt stor ?? vad vet jag...

Behandla som fånghäst-> vilket innebär?

Grushage och begränsad fodergiva eller? Det är väl iallmänhet någon reaktion på hastigt foderbyte, (även giftiga växter kanske??) som orsakar fång. Eller förgiftning vid kvarbliven efterbörd etc. Men DET problemet har hAn defenitivt inte. Att byta diet på honom vore också lite gambling i mina ögon. Vad gör man?? Förr sa man ju att man skulle ta bort allt protein ur fodret, men nu gäller väl inte det längre. Eftersom fång som ovan nämnt ofta beror på hastiga foderbyten.

Jag har lånat honom som sällskap, och han åker hem till sig på Söndag. Jag har inget riktigt stall att ta in honom i. (I nöd skulle det gå att stänga in honom i en del av carporten, men det blir svårt med mat, jag vill inte byta från betet som hans mage borde vara van vid så snart innan han åker hem. (Och alltså byter foder, eller iallafall gräs igen)

Svårt. Han har åtminstone inte ännu påvisat några klassiska fångsymptom, så jag håller tummarna för att det är ngt annat probem.

Han verkar som sagt inte direkt plågad, utan ovanligt pigg och busig. Jag skall ut med ficklampan inatt efter jobbet och spana på hovarna och jaga honom lite. Så får vi se hur det verkar imorgon bitti.

Det här tycker jag ser ut som en typisk fånghov innan det blivit illa. Som jag ser det så har din häst inflammation i sulläderhuden pga att lamellranden är uttöjd.

Mer info kan du hitta här tex. www.barfotahast.has.it

Jag har hört att det inte beror på proteinet utan det beror på kolhydraterna att hästar får fång. Enligt vissa ska hästar gå ute dygnet runt för att rörelse är otroligt viktigt. Samtidigt så är det mer kolhydrater i gräset på kvällen/morgonen. Jag tar in min arab på kvällen för natten och promenerar han på mjukt underlag då han går barfota. Det finns speciellt avsnitt om fång i barfota.has.it

Nu äntligen kan jag se bilden...ärligt talat ser det mest ut som att hovslagaren raspat onödigt mycket och djupt...ser inte ut som en fånghov i mitt tycke...det är bara studera närmare så ser man ju exakt där raspen gått fram. Hoven består av enooormt mycket blodkärl...och fotot ser mera ut som att det är raspat för mycket så blodkärlena lyser igenom.

Jag skulle inte våga chansa, speciellt inte om han ska tillbaka till ägaren på söndag :crazy: Men det är ju vad jag skulle göra... Hoppas det löser sig! :bump:

är ek-löven oxå farliga :eek:?

vi har alltid gått och rensat bort ekollonen från den hagen där de finns, men kanske ska börja ta bort löven oxå nu :crazy:?

jag tycker det ser ut som om sömmarna sitter alldeles för högt upp på hoven. kanske har hovslagarn slagit i sömmarna för djupt så det har börjat blöda

jag säger som mynta2, hovslagaren har raspat en hel del samt att du nämnde att det var ganska mycket som togs bort.. begreppet "verka blod" innebär att man verkar tills det blir litt blod som kommer fram mellan lamellranden och hovväggen..

alla är så oroliga för blödningar men det finns faktiskt blod i hoven utan att det behöver vara en stor blödning.. har hovslagaren verkat hår så syns detta såklart igenom, speciellt på ljusa hovar..

men fortsätt att hålla koll så att det inte blir någon blödning, om du är orolig dvs..

Liknande trådar

Hästvård Tog hem min "olycka" från betet i söndags. Han har gått en månad och visst har han vart stel som han brukar i bogarna men det har bara...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka