Blödning efter blodprov?

Du har redan fått svar, men det är ingen fara. Det största blåmärket på höger arm är ifrån ett sprucket kärl som tog flera veckor innan det försvann.

Kortet är taget några dagar efter att min dotter föddes för 5 veckor sen. Då hade jag tillbringat en vecka med konstanta blodprover, så även ovansidan av armarna var sönderstuckna

received_1258502387984138.jpeg
 
Om man lägger tryck på vikta kompressen när nålen dras ut brukar det bli mindre märke. Och håll kvar trycket en liten stund.

Sen kan det vara annat som gör att det blir ”blå” märke.
 
Så där kan det bli när någon mindre skicklig varit framme på blodgivningscentralen. Det är ju en rätt grov nål också, när de då härjar runt och jagar kärlet blir det ... ja, mindre vackert.

Föredrar vid dessa tillfällen långärmat :D
 
Så där kan det bli när någon mindre skicklig varit framme på blodgivningscentralen. Det är ju en rätt grov nål också, när de då härjar runt och jagar kärlet blir det ... ja, mindre vackert.

Föredrar vid dessa tillfällen långärmat :D
Jag var hos en särdeles klantig provtagare i veckan, och är därför blå i armvecken, på handryggen på ena handen och på ena foten. Nog för att jag är svårstucken men att två personer sticker på fyra olika ställen mer än två stick per ställe... aj 😬 Tyvärr inte mycket att välja mellan för werlabs blodprover.
 
Tog prover igen ganska nyligt (samma person) och då blev det ingenting alls :)

Beror på hur skicklig den som sticker är.

Mina kärl sluter sig omgående när de drar ut nålen och det är som max en droppe blod på kompressen. Har de hackat runt ser jag ut som sprutmissbrukare i en-två veckor. Det är ibland ett vågspel att lämna blod - nu har jag få Nobelfester att delta i, så jag behöver inte nödvändigtvis vara presentabel i armvecket men det är ju inte vackert, precis.
 
Jag var hos en särdeles klantig provtagare i veckan, och är därför blå i armvecken, på handryggen på ena handen och på ena foten. Nog för att jag är svårstucken men att två personer sticker på fyra olika ställen mer än två stick per ställe... aj 😬 Tyvärr inte mycket att välja mellan för werlabs blodprover.

Mmm, handryggen är ju mindre kul. Både för att jag tycker det gör mer ont att sticka där, men också för att det ser för djävligt ut när de misslyckas :D
 
Om man lägger tryck på vikta kompressen när nålen dras ut brukar det bli mindre märke. Och håll kvar trycket en liten stund.

Sen kan det vara annat som gör att det blir ”blå” märke.

Blir exakt tvärtom på mig, har nu provat efter de senaste 5 sjukhusbesöken på en vecka.

Vårdcentralens sjuksköterska trycker inget, bara håller emot lite, sen sätter på plåster = knappt nåt märke kvar.

Sjukhusets sköterska kräver att det ska tryckas och armen vikas = blodet rinner under huden och det blir 3x3 blåmärke, VARJE GÅNG.

Vårdcentralen igen, inget blåmärke. Jag började bli fundersam, då mina båda armar var så blå efter sjukhusbesöken.

Efter operation när infarten tas ut, ber jag att vi inte trycker. Sjuksköterskan är Väldigt skeptisk. Jag säger att det värsta som kan hända är att jag får ännu ett blåmärke, jag har gott om de redan. Det blir lite dutta, sen plåster.


Inget blåmärke, knappt ett spår dagen efter.

Summa sumarum, för mig så får man blåmärken av att trycka.
 
Senast ändrad:
Jag var hos en särdeles klantig provtagare i veckan, och är därför blå i armvecken, på handryggen på ena handen och på ena foten. Nog för att jag är svårstucken men att två personer sticker på fyra olika ställen mer än två stick per ställe... aj 😬 Tyvärr inte mycket att välja mellan för werlabs blodprover.

Provade de med värmekudde att hålla i handen och på stickstället? Det hjälper att vidga kärlen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 372
Senast: Amha
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 347
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 819
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp