Blodmasken

J

japp1

Köpte för 3 veckor sedan en häst som i februari importerades från island. Som jag misstänkte var han full av blodmask...

Tog självklart träckprov direkt och svaret gick till min vet. Har fått reda på att han hade rikliga mängder blodmask. Vet inte antal eller om det är stora/lilla. Fick recept på Cydectin.

Nu börjar jag fundera.... Avmaskar jag nu eller väntar tills i vår? Min vet (som inte är häst vet) säger att jag ska avmaska hela vintern och ta nytt träckprov i vår. Funkar avmaskningen även på vintern? Har fått för mig att maskarna går i ide eller något..:)
Om jag ska köra igång avmaskningen nu, är det var 8:e vecka som gäller?

Kommer att få rapporten om några dagar där jag ser antal mm men kan inte riktigt hålla mig....

Sv: Blodmasken

Nu avmaskar du. Och Cydectin kan du använda även på vintern då den kommer åt även en del inkapslade larver. 12v ska du vänta mellan avmaskningarna med Cydectin.

Hästen HAR mask, och dessutom den otäcka blodmasken. Avamska genast!!!!!

Som lite info så är lilla blodmasken hästens vanligaste parasit. I stort sett alla hästar har den... Inget att få panik över. Har hästen mycket som det låter i det här fallet är det bra att avmaska hästen för hästens skulle, men i övrigt på lägre nivåer är det smittan man vill hålla borta från markerna för att hindra återsmittning.

Som lite info så är lilla blodmasken hästens vanligaste parasit. I stort sett alla hästar har den... Inget att få panik över.

Jag tycker man ska få panik över ALL mask som hästen har, och att blodmasken inte skulle vara något att få panik över tycker jag är fel.

Lite fakta om blodmask
Blodmask:

Hästen smittas på betet av infektiva larver. Dessa borrar sig in i tarmväggen och vandrar upp i tarmens blodkärl. Framför allt stora blodmasken kan ge stora skador i krösroten, det stora kärl som leder till tarmen. Lilla blodmasken har vilostadier i tarmväggen. När larverna är vilande är det svårt att komma åt dem med avmaskningsmedel.

Avmaskningsmedel:

Ivermektinpreparat (ex Ivomec, Noromectin, Bimectin) – räkna med 8v period innan hästen på nytt börjar skilja ut ägg med träcken (ERP=egg reappearance period).

Moxidectinpreparat (ex Cydectin) – räkna med 12 v ERP.

Pyrantelpreparat (ex Banminth, Fyrantel) – räkna med 4 v ERP

De farligaste parasiterna är strongylus eller blodmask på svenska. Det finns två typer av blodmask, stora blodmaskar och små blodmaskar. Blodmaskar infekterar hästarnas beten och det är där de blir smittade, och de kan göra stor skada på hästens mag och tarmkanal om man inte bekämpar dem i tid. Nu är det relativt enkelt att bli av med just blodmaskar och om man bara avmaskar hästarna regelbundet bör de inte vålla några problem.

Nu ska du inte blanda i hop stora och lilla blodmasken bara för båda heter Strongylus. Den stora är bra mycket farligare än den lilla, men mer sällsynt. Du kan ALDRIG få en totalt ren häst. Alltid finns det enstaka maskar kvar. Detta stör dock inte hästen. Det är ju FRÄMST betena man ska sköta om i första hand, inte maska för hästens skull. Håller du betena smittfria så kommer ju knappast hästen att bli maskangripen i större omfattning.

Jag tycker man ska få panik över ALL mask som hästen har, och att blodmasken inte skulle vara något att få panik över tycker jag är fel.

Lite fakta om blodmask

Man måste skilja på stora och lilla blodmasken! Sen är det också viktigt att inse att det är normalt för hästen att ha en viss parasitbörda. Avmaskningen är I FÖRSTA HAND för att hålla smittan nere. Hästar med låg parasitbörda, upp till 200 EPG beroende på förhållanden, kan gå utan avmaskning i många år.

Varför inte lära sig mer om hur man undviker smitta än att få panik och trycka i hästen avmaskningsmedel till höger och vänster? Källhänvisning till de du citerar vore trevligt. Det låter inte så väldigt trovärdigt när man buntar ihop stora och lilla som trots sina lika namn beter sig olika i hästen.

Du kan få MYCKET information om blodmasken i den här doktorsavhandlingen: Eva Osterman-Lind

Senast ändrad:

Eh, jag blandar inte ihop några stora eller små blodmaskar.
OM man läser första inlägget så är det konstaterat att hästen HAR blodmask -hon vet inte än vilken eller hur mycket. Men i det fallet skulle jag då omedelbart avmaska och inte bara lugnt luta mig tillbaka och tänka att alla har mask.

Som sagt , jag vet att det finns stora och små blodmaskar.
Men TS skriver att hon har tagit träckprov och fått besked om RIKLIG mängd blodmask (hon vet ännu ej vilken av dom).
Jag skulle i det fallet omedelbart avmaska.

Självklart försöker man ju att planera så att man betar på ett bra sätt för att förhindra maskspridning (inte för att jag förstår vad detta har med den nyimporterade hästen att göra) Jag sköter mina hästar på mitt sätt med beten och avmaskning, men nu handlade det om TS häst här ovan. Och att jag lade in ett svar på huruvida blodmaskar vara farliga eller inte.
Jag hävdar ännu att mask är farligt när dom förekommer i riklig mängd.

Eh, jag blandar inte ihop några stora eller små blodmaskar.
OM man läser första inlägget så är det konstaterat att hästen HAR blodmask -hon vet inte än vilken eller hur mycket. Men i det fallet skulle jag då omedelbart avmaska och inte bara lugnt luta mig tillbaka och tänka att alla har mask.

Men det sa jag ju också, att hon skulle avmaska nu och om 12v igen. Och nog visste hon väl hur mycket (rikliga mängder = 700-1050 EPG), men det är inte odlat än.

Det är paniken och hysterin jag opponerar mig emot, det finns det ingen anledning till. Och ligger hästen på runt 1000 EPG är det oftast inget som påverkar hästen, mer än att den smittar ner marken och därmed återsmittar sig själv.

Tycker självklart att du ska avmaska hästen eftersom det är konstaterat att den har blodmask. Men tänk på att inte avmaska i "onödan" i vinter, kolla isåfall först med träckprov.

En häst som kommer från Island utsätts för stora omställningar. Varje avmaskning påverkar magen rätt ordentligt... så avmaska endast om det behövs. Läste på ett annat forum (SIF:s) om att eksemrisken minskar med en "lagom" mängd mask i hästen, det skulle öka dess immunförsvar (kommer inte ihåg detaljerna).

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 803
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 906
Hästvård Hela stallet har gjort maskprov och idag kom odlingssvaret på stora blodmasken som visade att flera hästar är smittade. :( Stallet i...
Svar
9
· Visningar
3 991
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka