Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som kan ge mig information om blodmask? Vad är det för skillnad på lilla och stora blodmasken? När gör man en odling av träckprovet och varför?
tacksam för svar snarast
Vilket avmaskningsmedel använder man för att bli av med dom?
Jag vill också veta en sak om detta!
Jag har gjort ett kollamasken-prov och fick just resultatet. Jag begärde odling om blodmaskantalet var över 100. När resultatet nu kommer har min häst noll förekomst av övriga maskar men precis antalet 100 när det gäller blodmask och därför har ingen odling gjorts.
Jag ska ringa veterinären men hon hade telefontid först på torsdag så jag undrar nu om någon här vet vad det innebär med värdet 100. Vad jag menar är att var det exakt 100 eller anger man det för att det är just blodmask och det aldrig kan vara 0? Förstår ni vad jag menar? Ligger min häst på gränsen eller kan jag vara lugn och konstatera att han har liten eller ingen förekomst av blodmask?
Snurrigt men ni kanske förstår ändå?
/Camilla
Vilket avmaskningsmedel använder man för att bli av med dom?
Hej !
Har precis fått besked från min veterinär i helsingborg att min häst kan ha blodmask. Skulle avmaska med medel som innehåller Ivomectin tex ivomec eller Noromectin finns på apoteket.
Mvh Anne
Enklast och billigast är att köpa en KollaMasken-låda på Apoteket eller Granngården. Kostar ca 280 kr.Kl
hänger med på här...
Började bläddra i stora masktråden men för rörigt för mig...
Vart skickar man träckprov? Vad kostar det?
Har ett vbl med fångrisk och har förstått att avmaskning då kan utlösa ett fång anfall. Är nu intresserad av att veta om jag behöver avmaska henne.... Och så är det ju onödigt att avmaska om det inte behövs..
B.B
100 EPG är otroligt lite. Det är för lite för att få fram tillräckligt med larver för att kunna säga om stora finns eller inte.Detta undrar jag också lite över!
Min häst fick 30 epg på blodmasken, och nollade övrigt, ingen odling satt alltså. Vad bra, slipper avmaska tänkte jag. Men sedan läser jag följande på vidilabs hemsida:
"Om man får ett så lågt EPG-tal att man inte behöver avmaska är det extra viktigt att ta reda på om det finns förekomst av stora blodmasken eftersom den är betydligt farligare än lilla blodmasken."
Är inte det lite motsägelsefullt? Om det är under 100 epg sätts ingen odling, men tydligen är det väl just i de fall det är låga värden det behövs en odling då, för att kunna utesluta stora blodmasken om man ej tänkt avmaska?
Bör jag då alltså skicka in ett nytt träckprov och be att få odling satt för att se eventuell förekomst av stora blodmasken? Förvirrat!
Tack på förhand och skulle också vilja ge en eloge till Madick, som verkar väldigt kunnig och delar med sig av detta! Har läst mycket här och lärt mig mycket ang. avmaskning av det!
100 EPG är otroligt lite. Det är för lite för att få fram tillräckligt med larver för att kunna säga om stora finns eller inte.
Avmaskning kan man klara sig utan upp till 200 nånstans, och det är mellan 100-200 som det kan vara viktigt med odlingen.
Har du 30 på din häst har de sett ETT ägg i provet...