Darby

Trådstartare
Här i Tyskland verkar både veterinärer (bla nyttjar veterinärer ofta homeopatiska medel tillsammans med vanlig medicin) och hästägare vara väldigt öppna för både alternativ och komplementär vård av hästar. Härom veckan var det en djurhomeopat ute i stallet och satte blodiglar på ett par hästar. Jag vet att blodiglar används inom viss humanvård, men är det händelsvis någon här som har erfarenhet på häst och kan berätta mer om vad som är tanken och om det verkligen ger resultat?

Sv: Blodiglar

Att bara sätta på ett par blodiglar verkar inte ha ngn tanke alls.
Inom humanvården används de i mkt speciella situationer som tex när man sytt fast en avsliten kroppsdel.
PL

peter_lundin skrev:
Inom humanvården används de i mkt speciella situationer som tex när man sytt fast en avsliten kroppsdel.
PL

Vad jag har förstått så används de då för att blodet inte skall koagulera för snabbt och att det är igelns saliv som hjälper till.

Jag kanske borde förtydliga mig lite: Den ena hästen som fick en blodigel har haft långvariga problem med böjsenorna med på ett framben och enligt uppgift skulle blodigeln öka blodcirkulationen i just det området (?).

Hej, blodiglar har ju en lokal effekt som påminner om heparinets och som minskar koagulationsförmågan lokalt.

Varför man sätter iglar vid inflammerade böjsenor är inte alldeles klart men rimligtvis vill man ha en lokalt avsvällande effekt. Intressant är att man på människa kan behandla senskideinflammationer med intravenöst heparin i några dagar, är det denna effekt man vill åt med blodiglarna? Tja, vem vet. Man bör ju inte helt förglömma att iglar dels är färskvara, bara kan användas en gång samt kostar en del.

Ett alternativ som inte är så dumt annars, om man undantar eventuella karenser för start och tävling, är ju lokala NSAID preparat, typ Zon eller Ipren gel.

Ride on

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka