Jag såg inte programmet. Men jag känner ägare och häst IOM att vi stått på samma ställe flera år.
Det här var inget beslut fattat av någon som väljer enkla utvägen för sig själv. Det fattades för hästens väl och ve, trots eget lidande.
Hon är en kämpe och ingen som lätt ger upp.
Hästen har tidigare opererats. Men op har misslyckats. Och man ansåg att det inte skulle gå att op igen.
Det var en häst på nära 180 med mycket energi. Att försöka sitta och rida lugna turer på den om den inte också regelbundet rastas rejält är inget många skulle våga testa. Det är nog inte så att alla skulle våga sitta upp ens då den var rastad.
Vi bor också i Stockholm. Här har oftast inte folk häst bara i hage. Det är för dyrt. Jag vet inte om folk skulle lyckas leda in och ut den heller om den inte hölls rastad.
Jag har för mig att hästen också hade allergiproblem och lite annan luddig historik som skulle försvåra att bara låta den gå på lösdrift tex.
Ägarinnan gjorde i mina ögon ett bra val för sin älskade väns skull. Trots att hon saknar honom fruktansvärt.
Ja ägaren gjorde ett klokt val och jag har svårt att hålla tårarna borta nu med.
Mvh
Pudlan