Blodig diarré

fryckan

Trådstartare
Max har haft lite lös avföring i förmiddags och nu på kvällen kom det blod i avföringen. Jag ska ringa veterinär också men jag tänkte höra med buke också. Hur allvarligt är det? Blodet är av mörkare slag, inga kräkningar. Han dricker mycket vatten, allmäntillståndet verkar var okej eventuellt är han lite låg men vi har åkt bil i 8 timmar så det kan bero på det också. Tempen är på 37,8 vilket han haft tidigare också då jag tempat honom. Jag har tyvärr inget carnikur eller liknande hemma så det kan införskaffas först imorgon :(

Max har haft lite lös avföring i förmiddags och nu på kvällen kom det blod i avföringen. Jag ska ringa veterinär också men jag tänkte höra med buke också. Hur allvarligt är det? Blodet är av mörkare slag, inga kräkningar. Han dricker mycket vatten, allmäntillståndet verkar var okej eventuellt är han lite låg men vi har åkt bil i 8 timmar så det kan bero på det också. Tempen är på 37,8 vilket han haft tidigare också då jag tempat honom. Jag har tyvärr inget carnikur eller liknande hemma så det kan införskaffas först imorgon :(
Generellt kan man säga att ju mörkare blodet är desto längre in från magen kommer det.
Ta kontakt med veterinär, djursjukhuset i Östersund har jag enbart goda erfarenheter av. Gott bemötande och bra vård :)

Generellt kan man säga att ju mörkare blodet är desto längre in från magen kommer det.
Ta kontakt med veterinär, djursjukhuset i Östersund har jag enbart goda erfarenheter av. Gott bemötande och bra vård :)
Glömde.. hur ser slemhinnorna ut? Har du provar trycka på dem för att kolla hur fort de återhämtar sig?

Är det bara idag han varit dålig? 8 timmar i bil gör inte min hund låg, snarare helt galen av att inte fått göra nåt på de timmarna...

Tack @Kivina :) de tyckte att jag kan vänta. Jag har inte tryckt på dem men de har normal färg, men jag ska prova det också!

Han brukar vara rätt trött efter bilturer för han sitter upp precis hela tiden. Men han går att busa upp lite med leksaker och verkar vara sitt vanliga glada jag åtminstone.

Jag hade iofs väntat till imorgon med att ringa ;)
Jösses, hur orkar han? Sitta uppe och åka hela vägen alltså :D

Skönt ändå att ha nära till bra vård OM det behövs. Men det ska ni förhoppningsvis slippa :)

Jag kan vara rätt nojig när det gäller Max :p Ingen aning, synd att han inte kan köra bilen istället för mig :D

Ja det är skönt :)

Jag hade inte gett nån mat ikväll men sett till att han dricker ordentligt. Om han inte dricker självmant kan man ta en liten plastspruta (finns på apotek o den är utan nål) o fylla med vatten o sticka in i mungipan samtidigt som man håller nosen stängd och uppåtriktad. Man kan oxå prova att ge väldigt utspädd buljong med en knivsudd druvsocker i (eller vanligt socker). En av mina tidigare hundar åkte på liknande ungefär vartannat år o i regel så var det något slags infektion så han fick en kur antibiotika. Han hade feber oxå vid dessa tillfällena, ena gången hade han ca 42 grader o då blev han inlagd.

37,8 är troligtvis hans nrmaltemp , de kan ha upp till 38,5 som normaltemp. Feber räknas från ca 38,5 och uppåt.

Tack för svaret och tipset om buljong och socker :) Jag har sönderkokat ris som han ska börja få imorgon. Vatten har han druckit ordentligt av men jag ska hålla koll på ifall han slutar med det.

Det brukar inte vara nån panik, ibland är slemhinnorna så känsliga att de blöder vid kraftig diarré. Om det inte ger med sig tämligen snabbt hade jag åkt in.

Tills det hade jag sett till att hunden får vätska och vila.

När mina hundar får diarré får de hoppa över en måltid eller två och sen ger jag små portioner (nån eller några matskedar åt gången) laktosfri yoghurt med goda bakterier. Verkar ha lika bra effekt på hundmagar som på människomagar och de blir bra i magen på ett kick, på mina fungerar det t.om. bättre än Pro-Kolin, Carnikur, Diarsanyl och liknande :up: Bara ett tips. Jag ger mina denna, men den finns ju inte överallt och jag vet inte var i landet du bor men det borde finnas liknande i de flesta matvaruaffärer om du skulle vilja testa.

Tempen är fortsatt normal, till och med 0.2 grader mindre än igår kväll. Jag har börjat ge små portioner sönderkokt ris. Han har inte försökt bajsa vare sig igår kväll eller idag så jag antar att magen är rätt tom nu.

Bästa sättet att hålla koll så att de inte blir uttorkade är att lyfta lite i nackskinnet. Går det tillbaks snabbt är allt ok, går det tillbaks sakta måste man öka vätskeintaget och om det inte går tillbaks alls måste de få hjälp med vätskedropp hos veterinären. Då brukar de bli inlagda några timmar upp till ett dygn.

Det är bra med sönderkokt ris, gärna kokt med dubbla mängden vatten. Man kan ta i lite överkokt fisk eller rå oxfärs om de inte vill äta, eller ytterst svag buljong.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 533
Hundhälsa Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och...
2
Svar
31
· Visningar
4 803
Senast: Migo
·
Hundhälsa Undrar om någon här inne har erfarenhet/kunskap om hundar och vattendrickande... Vår 1 åriga Leonberger hane har haft lite problem med...
2
Svar
27
· Visningar
11 576
Senast: nilie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 667
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar