Blodförgiftning

Koppen

Trådstartare
En häst i stallet har fått blodförgiftning. :(
Igår hade han 42 i feber och höger bak var lika stort som ett elefantben. Vad kommer hända med honom? Är detta nåt farligt? Jag tyckte han var så medtagen att det tog emot att lämna stallet! Hur får hästen sånt här och vad kan man göra för att förhindra det?

Sv: Blodförgiftning

Stackars liten! :(

Antar att veterinären varit ute och tittat till honom. Ja, blodförgiftning är allvarligt, hos människor är det inte ovanligt att man dör av det om det inte behandlas med antibiotika. Vet borde ha skrivit ut någon typ av bredspektrumsantibiotika (ett som biter på ett stort antal bakterier) Eftersom ena benet är uppsvällt skulle jag tippa på att han fått ett sår på det där bakterier kommit in. Dessa kan leta sig ut i blodbanan där de utsöndrar ämnen som även i ytterst små mängder ger allvarliga förgiftningssymptomer. Inget att leka med! Enda angreppssättet är som jag vet är som sagt antibiotika.

Förhindra att det sker är att vara uppmärksam på sår, vilket kan vara svårt med all päls... Speciellt sticksår är farliga då de ofta slutert sig snyggt med bakterier inneslutna. Man får alltså vara så uppmärksam som möjligt och ändå kan man trilla dit på det, tyvärr :(

Hoppas att det löser sig för hästen *håller tummarna*

Sv: Blodförgiftning

Mitt sto och han dlar hage ihop och de är nästan oskiljaktiga! Hon har varit så lessen nu när han inte får gå ut! :crazy: Men igår kväll orkade han gå fram till boxen och hälsa på henne och dom stod där med mularna mot varann i 10 minuter innan jag fick sära på dem! Gullisar! :love:
Jag är glad över att penicillinet verkar på honom och att han är piggare!:bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?