blodfärgat slem i bajset på valp

snigelfarmor

Trådstartare
Hej alla kunniga!

Idag börjar jag bli orolig. Vår valp bajsar jätteofta, varje gång hon går ut vilket ju blir varannan var tredje timme nu när vi tränar rumsrenhet. (10 veckor.)
Idag klämde hon ut lite ljust bajs och sen kom det bara slem med blod i.

Jag undrar om det kan vara mask? Eller är det så att hon är sjuk. ska de bajsa så ofta? Det är ju dags för avmaskning igen snart. Men hon är annars så himla pigg, och matglad, fin i pälsen. Någon som varit med om liknande?

Sv: blodfärgat slem i bajset på valp

Ja, mina hundar har fått blodfärgat slem när jag gett dem en del olika matsorter de inte tålt. Har hört att det är ett tecken på magkatarr.

Det är ett tecken på irreterad tarm, den har inte fått något i sig som den inte borde ha?

Jag skulle rådfråga min veterinär om jag var du. Blod i avföringen är aldrig normalt.

Hej. Skulle definitivt kontakta veterinär om jag vore du. Valpar m blodblandat bajs/diarré kan lätt bli uttorkade om inte annat...

Kontakta veterinären så snart som möjligt. Det kan vara antingen att den har ätit något konstigt (läs något de normalt inte ska äta) eller en infektion/magkatarr. Oavsett vilket så blir valpar väldigt snabbt uttorkade. Om valpen dricker och inte får behålla det är det riktigt akut. Samma sak om den får hög feber och blir slö.

tack alla för svar, nu blev det inget mer efter att jag samma dag gav risdiet..hon bajsar fortfarande ofta, men det är fast och normalt.. Ringde veterinären som sa åt oss att avvakta.
Hon måste ha ätit något man missat.

Kontakta veterinären så snart som möjligt. Det kan vara antingen att den har ätit något konstigt (läs något de normalt inte ska äta) eller en infektion/magkatarr. Oavsett vilket så blir valpar väldigt snabbt uttorkade. Om valpen dricker och inte får behålla det är det riktigt akut. Samma sak om den får hög feber och blir slö.

Magkatarr ger inte blodig och slemmig avföring. Blod är inte rött när det passerat tunn- och tjocktarm, utan koagulerar och blir syns som svart i avföringen isåfall. Blodig och slemmig avföring låter mer som colit, alltså tjocktarmsinflammation. Eller skada på tjocktarmen av annan anledning.

Vår uppfödare sa när vi hade bajsfrågor den första veckan:

"En del bajsar varje gång de går ut, andra två gånger om dagen, ytterligare andra bara en gång. Det där är väldigt olika."

Så jag antar att var tredje timma när valpen är så liten inte är så väldigt underligt. De andra frågorna om blod och slem tycker jag du fått bra svar på, och veterinär är ju inkopplad så det ska nog gå att lösa! =)

/Syrsa

Ang. att bajsa ofta, vad ger du valpen för foder? Även det kan ju spela in..

Absolut spelar fodret in! Ger man ett foder som man måste ge stor mängd av (många billiga foder är såna) är det klart att det blir mer bajs än om man ger ett foder där det inte är så mycket "bukfylla" iblandat (många dyrare foder, tex de som säljs hos veterinär).

Sen ska man också tänka på att en valp äter fler gånger per dygn än en vuxen hund, och således kommer det att behöva bajsas oftare. Så länge bajset är normalt ser jag ingen anledning att oroa sig över antalet gånger det sker/dygn.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 326
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 207
Hundhälsa Lilleman (whippetgrabb på 14v) ligger nu på intensiven på Blå stjärnan :( Han kan knappt gå eller stå och är supervinglig. När vi körde...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 930
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka