Blöder från strålen?

RebeccaSymfoni

Trådstartare
Min halvblodsflicka har nydligen haft fång och hennes hovar har fått fångbeslag (Verkade så att hovbenet ska hitta till den nya hovväggen..) men inga skor eller sula.

När jag tar ut henne till hagen så skulle jag ha på "Old Mac's" skor i hagen då hon även haft en hovböld på vänster fram och att hon är lite öm efter att hon blivit verkad för fång på Strömsholm..

Nu så fick hon skavsår på höger fram utav skon och det blöde. Så vi tänkte eftersom det är inte den hoven hon hade hovbölden på kunde hon gå utan med en boots på höger fram som skydd då hon är bra på att kliva på sig själv.
Men nu igår så började det blöda från strålen, och det blöder ganska bra, ska ta ut hovis imorgon och se om han ser något och jag ska till Strömsholm om ca 2 veckor för återkoll och ny verkning på hovarna.

Och hon blöder endast när hon belastar benet när vi går med henne..
Jag fattar ingeting, vad det kan vara? :confused:

/R

Sv: Blöder från strålen?

lägg joddomnslag nu undernatten och ställ in henne skulle jag göra, kan det vara så att hoven är kortad mer än strålen så att strålen tar emot endel utav belastningen? Kolla det genom att lyfta upp hoven sedan dra handen över om du tycker att strålen står ut mer än hovväggen eller vad man ska kalla det så vet du vad det är.
Var noga med att inte få in nått i "såret"

om hon får skav av botsen kan man ju fixa det lätt med att på nått fiffigt sätt (använd fantasin :idea: ) göra kanten mjuk

det låter ju nästan som det kan vara spetsen på hovbenet. :crazy:
men då borde hästen vara rejält halt!!

fast hur lyckas man värka enda in till hovbenet :crazy: i mitt huvud är det praktiskt omöjligt.

hästen har ju fång och då roterar hovbenet så att det hamnar väldigt nära sulan. i svåra fall kommer det UT igenom sulan!

jo jag vet att hovbenet roterar, men borde inte hovslagaren då vara medveten om detta? Hon hade vart på strömsholm och verkat för just fång och då tycker man att de isf. kunnat informera?

Liknande trådar

Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 882
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 387
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 576
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 938
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka