Blöder fölisar mer än vuxna vid sår ?

gylle

Trådstartare
En av lillflickorna stod på näsan i stallgången idag (inte smart att komma in i full fart med leriga fossar), i alla fall så såg jag direkt att blodet böjade rinna ganska rejält från kotan. Tvättade av henne direkt och kollade noga (inkl med ficklampa - svarta ben inte helt lätt att se). Ser bara ut som ett helt ytligt skrap (hon slog inte i någonstans mer än på det släta golvet eller möjligen då en av sina andra hovar), försökte pilla för att se så att det inte var någon glipa men fölis som uppskattade inte riktigt det. Tycker att det blödde alldeles för mkt för att bara vara ett ytligt skrapsår och funderar därför på om det kan vara så att fölisarna blöder mer. (Faktiskt första såret på någon av dem därför inget att jämföra med) Sitter här och nojar nu och tänkte därför att jag slänger ut en fråga. (För säkerhetsskull så tryckte jag på ordentligt med streptocellin och la ett lite bandage över) Så vad har ni för erfarenhet blöder de mer ?

Sv: Blöder fölisar mer än vuxna vid sår ?

Min ena fick ett skrapsår på frambenet i hagen för ett par veckor sedan. Men det blödde så lite att det tog flera dagar innan vi kunde se hur stort det egentligen var. Hade nog inte upptäckt såret så fort som vi gjorde om det inte varit för att hon var svullen i samma ben, fast långt upp över såret. När jag undersökte svullnaden och då hela benet fick jag bara en liten ljusrosa droppe på en vit kompress som avslöjade att hon hade ett sår också.
Såret visade sig efter ett par dagar när pälsen lossnade vara nästan en decimeter långt och ett par centimeter brett. Men det blödde nästan inget på hela tiden. Efter som det kom innan frosten så har hon ju behövt skyddande bandage hela tiden hon varit ute i hagen. Men som sagt nästan inget blod bara en del sårvätska när bandaget tagits av.
Detta är mitt första större sår på ett föl och blödde klart mindre än ettåringen som skadade sig på lösdriften dagen innan. Det såret syntes inte heller från början utan där var det blodet i halmen som avslöjade att något var fel. Vi fick leta ett tag innan vi hittade hästen som hade såret. Det såret var heller inte så stort men det blödde på ett helt annat sätt.

Sv: Blöder fölisar mer än vuxna vid sår ?

Hmmm ja då verkar det ju inte som om de generellt blöder mer, detta är bara stort som typ en femtioöring men blödde alltså så det rann om det, när jag tvättade av det iofs ju när det var helt färskt så dränkte jag ett par bomullstussar helt med blod, så det var inte precis några droppar bara, sedan slutade det dock att rinna. (Man är ju ganska härdad med småsår på de vuxnas ben och de brukar ju inte blöda så mkt) Ser typiskt ut som om hon kasat på betong golvet precis med "knycken" på kotan och skrapat upp sig. Får göra en ny grundlig besiktning av det idag, för hoppningsvis är det bara att hon träffat precis på ett större blodkärl, tycker det verkar konstigt att det skulle vara djupt iom att hon inte slog i något.

Liknande trådar

Hästvård Kele har uppenbarligen fått ett totalfnatt. Antagligen har hon fått för sig att täcket är superfarligt igen eller något *sucka* Jag...
Svar
13
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka