Blödde vid verkning, vad anser ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

HotrodKitten

Trådstartare
Idag hade stallkamraten uppe en halvny (hon har haft honom innan för flera år sedan) hovslagare för att verka och sko hennes häst.
Hästen blöder efter verkningen på tre hovar, mest på höger fram. Hovisen säger inget om det direkt, utan ber ägaren gå lite med hästen för att se så den inte haltar, vilket den inte gör.
Ägaren är nu riktigt orolig, och jag har aldrig varit med om detta förut heller. Så, vad säger ni allvetande buke, om detta?

image_1366645983520930_51755ecf9606ee7c62c81d1c.jpg

Sv: Blödde vid verkning, vad anser ni?

Jösses!

Jag är ingen hovexpert men det där ser ju för jä**igt ut!

Jag har varit med om att min häst blev verkad lite mycket men det såg inte ut på detta viset.
Sen fattar jag inte... Om det blöder på en hov tar man det inte lite försiktigare på resten av hovarna då?

Ja, jag förstår inte riktigt heller hur det kunde bli så. Jag har aldrig varit med om något sånt här förut och vet inte riktigt vad jag ska säga till ägaren (som är tonåring). Jag hade kanske kunnat ha lite mer skinn på näsan och ifrågasatt vad han sysslade med, men jag förstår att inte ägaren vågade detta. Sen brukar man ju kunna lita på att hovslagare vet vad de sysslar med, i alla fall om man har haft denne förut.

Vad jag fattade det som är det hoven på bilden som blödde mest. Men det blödde så pass att det blev en liten pöl på golvet.

Jag är inte allvetande på något sätt, men FY alltså, ser den alltså likadan ut på tre fötter? Hade det varit min häst hade jag också blivit orolig.

Jag hade blivit väldigt orolig om det såg ut så där på mina hästar :eek:
Det ska ju inte blöda vid verkning ..

Jag är inte allvetande på något sätt, men FY alltså, ser den alltså likadan ut på tre fötter? Hade det varit min häst hade jag också blivit orolig.

Vet inte riktigt, har bara pratat med ägaren via facebook.
Är det någon som har koll på vad det kan bli för följder av denna verkning? Det är ju förbannat lerigt ute just nu också, tänker på alla bakterier och skit som gömmer sig i leran..

Jag skulle sko av och sätta på boots istället som skyddar hela hoven ute, hålla rent.

Anmäla hovslagaren också, om det går.

Spontant tycker jag att det är slarvigt av hovslagaren att lyckas verka blod på tre av fyra hovar - men man kan vara medveten om att det finns ett antal hovslagare (ffa av äldre slag) som av någon anledning anser att "man bör verka så att det blöder för att få ut nytt friskt blod i hovarna". I mina ögon vansinne...
I detta fallet hade jag haft hästen kvar i boxen över natten och idealet är väl en torr hage i morgon. Oftast händer ingenting, men ibland blir det en hovböld av det. Det tar då nån vecka eller så.

Hagarna är ju inte lera överallt, men vid grindarna är det så klart lerigt som bara den.
Kan man göra något för att förebygga hovböld i detta läge? Tror hon redan har släppt ut hästen i hagen igen.

Frågade ägaren vad hovis sa när det blödde, hon svarade:
Han sa "det blev visst lite djupt här.." Och sedan när han gick förbi för att hämta nåt verktyg sa han typ "men gamla hov sluta blöd nu!" På skoj typ..

hovar är som fingertoppar, det blöder massor och tar en evighet att få stopp på. Man kan ju inte sätta plåster på hoven liksom...
Det händer även den bästa att det verkas lite för djupt nån gång, men tre hovar på samma häst känns inte okej.

Nej, det är nog inte så mycket man kan göra i det här läget, utan bara hålla tummarna.

Idag hade stallkamraten uppe en halvny (hon har haft honom innan för flera år sedan) hovslagare för att verka och sko hennes häst.
Hästen blöder efter verkningen på tre hovar, mest på höger fram. Hovisen säger inget om det direkt, utan ber ägaren gå lite med hästen för att se så den inte haltar, vilket den inte gör.
Ägaren är nu riktigt orolig, och jag har aldrig varit med om detta förut heller. Så, vad säger ni allvetande buke, om detta?

image_1366645983520930_51755ecf9606ee7c62c81d1c.jpg

Hur ser dom andra foter utt?

Vet inte riktigt, har som sagt bara pratat med ägaren via facebook. Men jag ska rätta mig från första inlägget, det är den hoven på bilden, alltså v.f. inte h.f. som jag skrev först, som är värst. De andra syntes det bara blod på, det blev inga pölar från dem som från v.f.

Jag är långt ifrån duktig på hovar, men skoningen ser väldigt slarvig ut. Och trångskodd?

Någon gång har min (fd) hovslagare verkat så det kommit lite blod, ibland även en liten pöl, men aldrig tre av fyra hovar.

Lite blod är inga problem, är lätt hänt på vissa hästar.
Med det är ju jätte mycket på bilden :o.
Jag hade tvättat rent och lindat hela hoven med självhäftande bandage, med bomull under hoven, och låtit hästen gå i hagen men försökt sätta den i en ler-fri hage eller gränsar av de lerigaste partierna.

Rengjort morgon och kväll sen och låtit den gå ut utan bandage när såret är torrt.

Men usch.
Jag skulle anmält hovslagaren till jordbruksverket.

Håller med övriga om rengöring och hålla skyddat.

Som någon skrev innan så kan det hända den bästa att man kommer lite för djupt någon enstaka gång, men man gör det ju inte då på 3 av 4 hovar!!! Har det gått hål på en är man ju mer än försiktig på de andra! Sen ser det ju ut att vara mer än det är, även om det blir en pöl så är det (beroende på hur stor pölen är förstås ;) ) oftast inte så så mycket. Tänk bara om du spiller ut lite vatten eller mjölk hemma, det ser alltid ut att vara mer än det faktiskt är! Det rättfärdigar förstås inte den här händelsen. Svårt nu när det inte är din hovslagare och du inte heller var där (väl?) men om det går borde nog hovslagaren anmälas efter dom här omständigheterna tycker jag.
Angående själva såren så hade jag nu i efterhand mest haft noga koll på hovarna nu så att hästen inte blir varm eller annat som är tecken på infektion eller inflammation. Faktum är att, beroende på var såren sitter men det vet vi ju inte, kan det vara så att skon skyddar mot den värsta skiten, så jag hade inte ryckt av dom direkt. Men så vet jag ju heller inte hur stora såren var eller som sagt, var dom är placerade. Alltid svårt att råda i sånna här situationer när man inte vet mer :) Hoppas hästen klarar sig undan och fortsätter vara hältfri, men jag hade aldrig anlitat en sådan hovslagare igen!

Att det blöder på 3 av 4 hovar är ju inget vidare, men ärligt talat ser ju själva skoningen värre ut...

Är det här en utbildad och godkänd hovslagare skulle jag faktiskt kontaktat föreningen. Sådär får det väl inte se ut? :eek:

Nu är inte jag jätteduktig på hovar just, men det jag reagerar på (förutom blodet) är att hoven ser otroligt slarvigt verkad ut! Det kan ju mycket väl vara en missanvisande bild dock. Tån ser ojämn ut, kantig och inte alls så som jag är van vid att se det. Men som sagt, jag kan mycket väl vara ute och cyklar i det påståendet.

Hoppas det löser sig för din vän!

Håller med! Jag hade blivit tokig om min hästs hovar sett ut sådär även om man bortser från blodet,

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 131
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 467
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 780
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Det står en häst i mitt stall som i princip varit mer eller mindre varit halt i 6 år. Ägaren har försökt sätta sig in i det, och...
Svar
12
· Visningar
2 180
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka