• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Reagen
  • Startdatum Startdatum
R

Reagen

Hej. Min häst har precis varit inne på atg kliniken i malmö. Jag fick veta att han har blodbrist. Vad för medicin/vitaminer lr liknande finns det??

Sv: Blodbrist

Det var en märklig veterinär. Togs det blodprov eller gissade han/hon bara att det var fråga om blodbrist? Det kan vara viktigt att konstatera innan man ger järn- och koppartillskott, som är det man gör i första hand vid blodbrist. Det bör man inte göra om de inte har brist.

Nä det är tyvärr det vanligaste när man går till den kliniken. De är rent ut sagt urusla.....
TS:Man brukar ge järn.

Då skulle jag byta veterinär. Det är ju som om att konstatera att hästen har kolik eller ett brutet ben, men inte få veta vad man gör åt det. Märkligt tycker jag.

Koppar/järnprep brukar man ge....jag hade nåt prep till dessa hästar som jag förbanne mig inte kommer ihåg vad det heter, men med rek av Jonas Tornell...ska försöka ta reda på det.

här är ett men det är inte det jag eg menade http://www.normin.no/br_vit_hest_ferr.html

Senast ändrad:

Verkar ju helt knas att du inte fick något rekommenderat att ge din häst..:confused: Det är ju ungefär som att gå till läkare och få konstaterat lunginflammation och sen en spark i röven..

Hade också, som någon skrev, ett bra perparat för blodbrist men jag kan inte komma på vad det heter.... Järn var det och det var i röda påsar och man hällde det i fodret.. *tänker så det knakar* När du, jag kan inte komma på det nu!

Kl

Frågan är om hästen har "preparerats" med vitlök??

En av våra kunder hade gjort detta med en tävlingshäst..
Blodprov togs om och om igen...men ingen kom först på vad det var för fel..

Då fodringsrutinerna kollades så fick dom veta att mängderna vitlök som gavs var alldeles för stor..:crazy:

Nya rön enligt SLU (osäker eöler om det var SVA) pekar på att vitlök i för stor dos kan förstöra blodkropparna.

AM

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
Samhälle Hej! Någon som vet hur veterinärer skriver ut recept? Jag trodde att de kunde skriva e-recept som läkare gör på VC? Fick en faktura...
Svar
11
· Visningar
888
Senast: kma
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka