Blödande stråle

G

Gargamella

Hej,

Min häst har haft lite "sunkiga" strålar vilka jag försökt hålla rent med koksalt och diverse... Skodde förra veckan och hovis tyckte det inte såg så farligt ut, bara fortsätta hålla rent. Igår när jag kratsade så kratsade jag som vanligt även i mittfåran. Hästen reagerade "ONT" och så kom det blod!!! :(

Vad kan detta bero på? Tips vad man kan göra? Jag har tyckt hon varit lite ömfotad, kanske ngt som spökar...?!

Igår tvättade jag strålen med vanlig natursåpa och vatten, sen petade jag in en bomullstuss med jodopax långt ner i mittfåran och la en lite större tuss över hela strålen. Över det självhäftande linda och silvertejp...

Ngt annat man kan göra? Vill verkligen undvika problem av detta oxå (hästen har precis börjat skritta efter hälta... Nix, hon har inte haft nån boxvila alls...) :cry:

Sv: Blödande stråle

Har du provat att tjära hovarna innuti? Det brukar fungera bra. Annars kan man lägga tjärdev i strålfårorna, det brukar hovslagaren ha.

Tjära skulle jag inte använda på en kraftigt angripen stråle eftersom tjära är väldigt giftigt.

Det finns något som heter kollodialt silver som har gett mig resultat när min häst har haft strålröta. Antingen kan man göra fotbad med det rena silvervattnet, eller så kan man smörja in salvan eller lotionen efter att man rengjort.
Fotbadet räcker om man gör det en gång, och om det är väldigt allvarligt en gång till efter en månad. Men då är det rätt dyrt visserligen.
och det är snällt mot hästen, blir inte något onödigt "tjärangripet" horn.

Vart får man tag på det...?

emindy skrev:
Tjära skulle jag inte använda på en kraftigt angripen stråle eftersom tjära är väldigt giftigt.

Det finns något som heter kollodialt silver som har gett mig resultat när min häst har haft strålröta. Antingen kan man göra fotbad med det rena silvervattnet, eller så kan man smörja in salvan eller lotionen efter att man rengjort.
Fotbadet räcker om man gör det en gång, och om det är väldigt allvarligt en gång till efter en månad. Men då är det rätt dyrt visserligen.
och det är snällt mot hästen, blir inte något onödigt "tjärangripet" horn.

Vår hovslagare sa att man kan ta Virkon-S i en sprayflaska och spruta på hoven när man gjort rent, tar död på bakterier och minskar risken för röta.

Detta är bara ett av alla ex på en hov som inte är frisk med god cirkulation (fungerande hovmekanism). Strålen i detta fallet (samma med strålröta) får inte tillräcklig blodförsörjning och kan därför inte producera friskt horn. Att behandla med diverse oljor/salvor/kemikalier är därför bara symtombehandling och det enda som kan bota detta så det inte kommer tillbaka är att återställa hoven till en fysiologiskt korrekt hovform som ser till att hovmekanismen fungerar optimalt!

Toffel skrev:
Detta är bara ett av alla ex på en hov som inte är frisk med god cirkulation (fungerande hovmekanism). Strålen i detta fallet (samma med strålröta) får inte tillräcklig blodförsörjning och kan därför inte producera friskt horn. Att behandla med diverse oljor/salvor/kemikalier är därför bara symtombehandling och det enda som kan bota detta så det inte kommer tillbaka är att återställa hoven till en fysiologiskt korrekt hovform som ser till att hovmekanismen fungerar optimalt!

Botar "din" behandling även svamp,bakterieangrepp oxå orsakat av närmiljön????

Att Tjära skulle vara giftigt är inte sant så länge man håller sig naturlig trätjära. Tjära är bakteriedödande,dock även uttorkande! Svamp tas lättast bort med salt,nackdelen är dock att det svider ganska mkt. Bakterieangrepp behandlas lättast med socker.

Lättast borde väl vara att skära bort en bit av den infekterade strålen samt sända den till SLU för analys. När man fått svaret så är det ofta mkt lätt att behandla då man vet vad det är man skall behandla i stället för att gissa hej vilt.

Tyvärr är det ganska vanligt att man e tvungen att desificera samt plöja upp hagarna då det ofta är där boven i dramat finns. Oberoende av hur och av vem hoven verkas samt vilken metod som används så kan det aldrig få en infekterad sjuk hagmiljö frisk.

På min häst stämmer det faktiskt. Strålarna bak har markkontakt, strålarna fram har legat ett par millimeter ovan marken.

Resultatet är friska strålar bak, röta i strålfårorna fram. Det kan ju rimligen inte vara skillnad på närmiljön i bak och framhovar?

Jane_Done skrev:
På min häst stämmer det faktiskt. Strålarna bak har markkontakt, strålarna fram har legat ett par millimeter ovan marken.

Resultatet är friska strålar bak, röta i strålfårorna fram. Det kan ju rimligen inte vara skillnad på närmiljön i bak och framhovar?

Nä bara skillnad på hästens belastning och naturliga tyngnpunkt som är normalt 60% fram och 40% bak.

Tjära inte giftigt? Jag försökte alltid få tag på "äkta" trätjära men det satte sig ändå som attans och allt horn som jag kletade det på blev hårt, rött och livlöst.
Vad jag vet är tjära, i grunden giftigt. Annars skulle man väl använda det på människor om det vore så ofarligt?
Att det dödar bakterier vet jag, men jag vill helst inte stressa ett redan pressat immunsystem genom att använda giftigheter om jag slipper.

Salt mot svamp och socker mot bakterier? Men om man har både och? Socker göder svamp...

Om man blir kvitt rötan och låter hästen bygga starkt horn minskar risken för angrepp. Man skall dessutom se över utfodringen så att det inte finns en massa överskott som kan göda svampen. Förhöjt blodsocker är party party för svamp, bevisat även hos människor.

Om man lyckas med detta kan man ha en häst som slipper angrepp. För även om du plöjer, besprutar etc kommer det alltid att finnas bakterier etc i marken. Visserligen är det bra att åtgärda även detta om man vet av att man har en speciellt ilsken variant, men ett bra försvar är alltid bra att börja med.

Har inte tänkt på vad tjäran innehåller, men jag menar naturligtvis hovtjära, den kan väl inte innehålla något farligt? Jag har användt det till min häst när hon hade strålröta, tjärade hovarna var annan dag när det var som värst och kunde sedan minska, det gav ett mycket bra bestående resultat, nu tjärar jag bara någon gång då och då som förebyggande. Provade också kopparsulfat som fungerade mycket bra.

"Thrust Buster" är en kanon medel mot strålröta.Med blödning däremot finns det alltid infektions risk, kolla med hovslagaren eller veterinären att det inte finns allmänna blödningar eller möjliga bölder i hoven, hästen behövs inte vara tokhalt även om han har en påbörjat/liten böld.

Thrush Buster är baserat på formaldehyd som är starkt uttorkande och används när man balsamerar döda människor.
Jag har inte ens slängt min flaska än eftersom jag inte vill orsaka en smärre miljökatastrof, den kommer så småningom att hamna på sopsorteringens "farligt avfall" men aldrig mindre än en halvmeter ifrån mina hästars hovar.

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 151
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 545
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar