Blödande rasp (sprucket?)

E

Egonson

Pållan har rasp på bägge frambenen som blossar upp varje vinter, har dock lyckats hålla koll på det ganska väl i år med hjälp av såpvatten och Helosan.

Men idag när jag kom upp till stallet, kände igenom benen och upptäckte att det blödde ur ett område med krustor.
Jag har inte varit där och pillat eller något sådant, så jag antar att det har självspruckit.
Jag gjorde så att jag klippte av pälsen runt området, sköljde med ljummet vatten, torkade torrt och smorde på med Idomin och lite Helosan utanpå (antiseptiskt).
Hon är också liiiiiite svullen runt om men ömmade inte annat än direkt på såret. Hon är inte halt eller svårt att gå.

Hur undviker jag lymfangit? Vet om att jag inte ska pilla på det och hålla rent. Men hur är det bäst att göra med rasp som blöder?
Kan jodopaxomslag vara något?

Jag är orolig! :eek:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blödande rasp (sprucket?)

Jodopax torkar ut ännu mera så det är inte så särskilt bra... Du kanske ska ta och prata med en veterinär om att få något utskrivet? Det kan ju har blivit nångon infektion oxå...

För många år sedan fick jag sulfapulver utskrivet och det skulle blandas med helosan och fiskleverolja och smörjas på problem områden, det hjälpte men jag vet inte om det finns idag.

En salva som är bättre på människor och hund än helosan är Locobase Repair, jag har inte provat den på häst men det borde inte vara någon fara, den är väldigt fet och på människa och hund behöver man bara smörja en gång om dagen. Det kan ju vara värt att prova!

Var i stallet nu igen och hon var pigg som vanligt, ej svullen eller feber.
Så jag tvättade bara rent med milt såpvatten.
Jag ska ringa vet. i morgon och kolla för säkerhets skull även om det inte är något då.

Finns Locobase på apoteket?
Har för mig att jag har hört det namnet förut.

Borde du inte låta veterinär kolla upp det?

faktum är att det är bra om man kan få det att blöda för då rinner bakterierna ut, är det så bra att smörja på med salvor ? Tycker mest att det stänger inne bakterierna ja brukar bara skrubba med såpvatten och sedan torka tort, i extrema fall brukar ja låta dom ha såp bandage över natten

Jo veterinären har kollat och han sa att det inte var någon fara, huden hade "bara" spruckit för att den var så torr, det hade inte hunnit bli infekterat och redan börjat läka fint.
Så nu ska jag bara hålla rent och torrt, som du sa Toudi.
Tvätta med såpa/lactacyd och ljummet vatten, sedan torka.

Senast ändrad av en moderator:

Tips! Har hästen mycket hovskägg så klipp det då blir det lättare att hålla rent och går oftast fortare att få bort det :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka