blodådror på hästen

T

tequilalove

Hej! ja känner en väldigt erfaren tjej som har häst. Hästens blodådror syns väldigt väl, & alla säger att hon är i toppform (hästen). Är det vanligt att man ser blodådrorna väldigt väl på hästar som är i toppform? Gäller detta bara stora hästar/ponnyer och/eller vissa raser?
tack på förhand! MVH Frida. :D

Sv: blodådror på hästen

Precis som med människor att ju mindre underhudsfett man har mer ser man blodårdrorna. Så visst kan det stämma att hästen är i toppform just nu. Det är ganska vanligt på elitidrottare att man ser de blodådror som ligger ytligt av just den anledningen.
Vissa raser har nog lättare för att få lite underhudsfett än andra. Så fullblod kan ofta ha ytliggande ådror som syns. Betydligt mer ovanligt på ponny som ju oftare har något eller några kilons övervikt.

Min ponny har ytliga ådror som syns fort och mycket när han jobbat rätt en stund vinter som sommartid, sommartid så kanhan ha stora ytliga ådror bara av värmen. Han är oftast både småfet och otränad långt från nån topform så jag tror det handlar mer om ras och individer.

Han har fullblod i sig.

Min förra häst (hbl) såg man ådrorna på direkt om hon jobbat ordentligt, eller om hon blivit väldigt skrämd.
Hon var låååångt ifrån vältränad...

Det har som sagt mer med individ/ras att göra.
Jag har tex aldrig sett massa synliga ådror på fjording? :p

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka