Blod vid sömmen??

Moggie

Trådstartare
I går när jag tog in mitt varmblod så upptäckte jag att det var lite blod runt hela sömmen på vänster framhov?? Hon verkade inte ömma, hade inte hög puls eller var varm och hon haltar inte. Hovslagaren ska förhoppningsvis komma ut i helgen.

Sist hon skoddes började hon blöda i bakhoven under verkningen. Det ledde sedan till att hon blev halt och fick en infektion i hoven... något som hovis avhjälpte direkt med en sula.

Det verkar som att hon har känsliga hovar? Varför blöder hon? Kan man göra något för att stärka hästens hovar, eller är det här "normalt"?

Tacksam för svar...

Sv: Blod vid sömmen??

Hej!

Personligen skulle jag starkt ifrågasätta kompetensen hos en hovslagare som verkar/skor så att hästen på något sätt blöder. Det är för mig helt oacceptabelt, hästen ska aldrig ömma eller över huvud taget må sämre EFTER skoning/verkning än INNAN. Hur förklarar hovslagaren det som skett?
Oavsett hur hovens uppbyggnad ser ut skall det inte ske blodvite. Hovslagaren måste anpassa sitt arbete efter individens förutsättningar, jag kan inte se några som helst ursäkter eller argument för något annat!

Jag hoppas verkligen för både din och hästens skull att detta ordnar sig på bästa sätt och att hästen slipper blöda från hovarna igen - det ska inte förekomma!

(Kan tillägga att jag inte menar att vara otrevlig, vill bara vara extremt tydlig med min åsikt å hästens vägnar)

Hej,

jag förstår din synpunkt. Det är så här att vi har haft vår hovslagare i många år och är väldigt nöjda med honom. Vid senaste skoningen fick hans lärling sko min häst eftersom hon är så snäll. Ett misstag så här i efterhand, men de måste ju lära sig också.

På hoven där det nu blöder var de vi själva som slog på en tappsko för några veckor sedan. Så hovis är väl oskyldig där också.

Jag undrar mest varför det blöder och vad man kan göra åt det...

Kort sagt skulle jag tippa på att sömmen gått in så nära ett kärl, att trycket i hoven pressar ut blodet igenom strukturen i hoven.
Det kan alltså blöda (lite) även om man inte skadat något kärl.

Jag skulle ta ut hovis, skulle tro att sömmen kanske måste tas ur, hålet göras rent osv.
Framöver skulle jag passa mig för att slå på tappskor själv. Fråga gärna hovis om denna har några förklaringar, han kanske ser att hästens hov ser ut på ett visst vis, och därför är känsligare?

Lycka till!

Jag måste nog ifrågasätta litegrann om det verkligen är blod?? Du tar IN hästen från får jag förmoda lerig/snöig hage? Om det är blod som kommer från hoven skulle det försvinna från/i underlaget! Den är varken halt, öm, puls eller varm i hoven - således är det ju inga problem? Om det var längre än 5 minuter sedan hästen skoddes så är det då inget blod som kommer från Den hästen.

Hej!

Jo, i hagen är det just nu stenhårt och lite pudersnö. Så det är inget för hovarna att sjunka ner i. Det som talar mot det du skriver är att hon hade blod längs med HELA sömmen, alltså runt hoven... jätteskumt. Om hon skulle kunna fått det av nåt annat djur krävs det väl typ att hon dödar det och stoppar ner foten i magen på det typ... Ja du fattar.

Och blodet hade inte stelnat och det tycker jag verkar tala för att det kommer från sömhålen.

Det haqr alltså gått ett par veckor sedan ni slog på tappskon och nu blöder hästen? Det är inte så att hästen rivit sig någonstans med sömmen och blod från såret hamnat på sömmen? Det verkar ju konstigt om den skulle börja blöda ett par veckor efter skon är fastsatt. (eller har jag missuppfattat?)

Vad menar du med "längs hela sömmen" egentligen?

Det finns ju ett flertal söm på hoven, kanske 8? Är det blod RUNT varje av de sömmarna?
Eller är det blod runt hela hoven, i höjd med sömmarna, som om hästen stått med foten i en blodpöl?

Sticker sömmarna ut såpass att någon kan ha rivit sig på dem?

Det är fyra veckor sedan vi slog på tappskon.

Alltså det är blod i höjd med sömmarna runt hela hoven. I dag var det borta men i går hade hon alltså det, och det hade inte stelnat. Väntar fortfarande på hovis... pratade dock i tele med honom och han sa att det kan bli sådär och att det inte är någon fara.

Det låter fruktansvärt konstigt hela grejjen, och att "det kan bli så där" är verkligen inget jag skulle acceptera som svar. Jag har då aldrig vare sig varit med om eller hört talas om hästar som har blod runt hela sömkanten. Att slå på en tappsko är inget man gör bara så där heller, men jag antar att ni är utbildade och har tappsko-kompetens. Jag hade nog ändå tagit av skon i väntan på hovslagaren, bara ifall att. (såvida det inte finns nåt synligt som talar emot det, exvis att man misstänker mer blödning om man tar av osv.)

En häst som blöder efter verkning (i frisk hov) har skadats av hovis, även om det så klart inte var meningen. På det sätt hoven är uppbyggd ska man gå ganska mycket för djupt ner för att dra blod. Det går dock ett stort blodkärl under kanten mellan sulan och strålen, men där ska ju hovis inte vara och verka ändå? Om mina hästar ömmar eller är halta efter en verkning byter jag hovis, såvida det inte finns en acceptabel förklaring förstås (hovböld eller liknande som kommit fram).

Min donna har känsliga hovar. Flera hovslagare har fått ta extra tunna sömmar för att kunna sko henne. (bytte flitigt hovis en tid pga detta problem). Hon har blivit stucken nån gång och efter det hade hon problem med hovslagare. Samt att hon tydligt visar när det ömmar när en hovis sätter in sömmen "fel".
Den hovis jag haft senaste åren och kommer behålla är den enda som lyckats. Även den som lyckats bygga upp donnans fötroende för henne som hovslagare. Idag är det inga strre problem utöver lite fjant....
Kan mycket väl vara så att hästen är känslig. Men kanske så att hovis bör se över vilka sömmar och hur h*n sätter dem...

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 047
Senast: Meglio
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka