Blivit tittig i ridhuset

Hipphopp

Trådstartare
Hästen har plötsligt blivit jätte tittig i ridhuset, främst vid ett hörn där hinderstöden står.
Tips? Kraftig böjning i halsen är det ända som funkar men han tar ändå upp huvudet för att försöka hoppa åt sidan inåt. Strunta att rida i det hörnet funkar men ibland kanske man vill utnyttja hela långsidan:)
Ute bryr han sig inte om nått.
Överskottsenergi för det är vinter och de står mer still i hagen?
Longerar ibland 20 min innan men ingen skillnad. Går jag med honom och jobbar från marken bryr han sig inte.
Tips?

Vi har en häst på ridskolan som är rädd för speciella punkter i ridhuset, han är iofs tittig ute ochså och rätt så harig allmänt, men gudasnäll.
Jag löser det genom att ställa honom bort från det han är rädd om, och rama in, sitta lugnt. Ibland cirkla närmre och närmre tills han spänner av. På honom funkar det inte att prata lugnt eftersom han då tror att han får beröm för rädslan. Man måste även vänligt men väldigt bestämt tala om för honom att det inte är farligt annars hoppar han och skuttar från den farliga punkten hela ridlektionen.
Gör du själv något annorlunda? Testa att rida förbi som du brukar och känn efter om du spänner dig i hörnet, lutar dig, vickar på en lilltå fel... vad som helst, så du kan utesluta dig själv så att säga.
Strunta att rida i hörnet verkar onödigt, jag tycker att det är bättre att ta tjuren i hornen och sen få en häst utan problem än att jobba runt hästens rädslor. Testa att rida massor av ridvägar som alla slutar i det hörnet, jobba lite extra genom hörnet så han har något annat att tänka på.

Sen tror jag absolut att det kan vara kylan och överskottsenergi, men jag hade inte riskerat att rädslan rotade sig så det sedan fortsatte och bara blev värre. Better safe than sorry.

Gör halt, låt titta och ta ett steg i taget förbi hjälper på min yngre med lite för mycket flyktbeteende när den blir ängslig.
Flyttar den sej bort (ofta åt sidan) ber jag om ett steg tillbaka mot det farliga.

Se till att rida fram honom till yttertygeln ordentligt. Iom att han inte bryr sig när ni jobbar från marken har det troligen bara blivit en "kul grej" att skutta till där när du rider.

Få hans fokus över på dig, han ska ha öronen bakåt och lyssna på sin ryttare, inte tänka på alla möjliga andra saker. Är säkert pga överskottsenergi, det kanske kan hjälpa att kräva lite svårare saker av honom i ridningen.

Jag läste en artikel nyss (kommer inte ihåg var) där det stod att man skulle börja rida i den delen av ridhuset som är trygg för hästen och inte närma sig den "farliga" deen förrän hästen är uppvärmd och avslappnad. Och då skulle man närma sig det "farliga" stället genom att rida i en volt som successivt kommer närmre "faran". T.ex. om det står en läskig pall vid A så skulle man börja med att rida i en volt vid C som man sen successivt flyttar närmre A. Tyvärr hittar jag inte artikeln nu. Men det lät vettigt. Att inte tvinga hästen fram till en konfrontation utan vända innan hästen reagerar och så småningom komma närmre.

Jag brukar rida förbi det läskiga flera gånger tills det inte är läskigt längre.
Första gången fokuserar jag bara på att det ska gå förbi, sen skit samma hur långt bort det blir men de ska förbi, sen närmare för varje gång. Kan krävas lite tid, men i det långa loppet är det värt tiden man lägger ner. :)

Tycker det är vanligt att hästarna "hittar" ngt hörn att titta /trycka bort ifrån - särskilt vintertid . Vad det nu beror på så handlar det ju oavsett anledningen sedan ofta efter att de "överraskat" ryttaren med det några gånger dvs "lyckats" (eller hur man nu ska uttrycka det) att det snabbt blir "en grej" om ryttaren inte riktigt tar tag i det på ett effektivt sätt...

"Grejen" brukar då ofta utvecklas till ett kvitto på att ryttaren inte får igenom hjälperna dvs hästen hittar en liten väg att smita undan lite arbete .

Jag gör ingen affär av det när det sker men är noga att ta tag i beteendet direkt . Ställer hästen ifrån tittriktningen och ffa ser till att den är undan innerskänkeln ärligt och ärligt på ytterhjälperna i kombo . Detta måste ju dessutom vara klart långt innan tittstället i hörnet ;)

Sen är det ett big NO NO för ryttaren att öht dra i tygeln, spänna handen när man sen rider igenom "titthörnett" . Gör man det blir det bara ytterligare spänning och uppmanar hästen att spänna till ännu mer.
Undan för skänkeln och sitshjälperna och lätta i handen genom titthörnet och en ryttare som inte gör någon affär av det annat än att få hästen på hjälperna igen är nyckeln, och då går det bra att direkt komma ut "tittandet i hörnet" tycker jag :)

Senast ändrad:
Svarar alla, igår tänkte jag att han kanske var irriterad på mina sporrar eftersom han fått skav av dom så jag provade att rida utan. Började längst bort och red rätt kravlöst i skritt o trav över bommar o senare i galopp och mot slutet trav o galopp i farliga hörnan. Han vinklade örat mot hörnet o spände sig ngr gånger när jag red förbi men det var Inget egentligen. Får se idag om det går lika bra, fast det blåser storm här.

Svarar alla, igår tänkte jag att han kanske var irriterad på mina sporrar eftersom han fått skav av dom så jag provade att rida utan. Började längst bort och red rätt kravlöst i skritt o trav över bommar o senare i galopp och mot slutet trav o galopp i farliga hörnan. Han vinklade örat mot hörnet o spände sig ngr gånger när jag red förbi men det var Inget egentligen. Får se idag om det går lika bra, fast det blåser storm här.

Vad bra! :up: Klart att det går lika bra i dag!
Kom ihåg att hästar märker våra förväntningar, om du är fokuserad på "farliga hörnan" så kommer din häst att vara det med. ;)

Jag hade ridit på som vanligt och kanske lagt mig på en stor volt. Hade jag haft sällskap i ridhuset hade jag bett någon ställa sig där då jag ibland tycker det fungerar att låta

Beror ju lite på hästen också. Min ena hade jag helt enkelt fått ge mig och låta henne kika bäst tusan hon vill så länge hon går på framåt och jobba i resten av ridhuset tills det gått över. Börjar jag "bråka" blir vi fast där hela ridpasset.

Hoppas det går lika bra idag :)

Senast ändrad:
Jag tror inte på att rida där det är läskigt till varje pris, enligt min erfarenhet skapar man bara mera spänning då och hästen får bekräftat att det är farligt just där. Rid hellre i den hörnan där hästen är avslappnad, rid där i början och fokusera på att få hästen avspänd och lösgjord sedan kan du sakta men säkert närma dig den läskiga delen en liten bit i taget. Om du har hästen lösgjord och framme för skänkeln är det sällan problem att närma sig läskigheter men att med ren envishet rida nära det läskiga på en spänd och icke lösgjord häst är dömt att misslyckas.

Hästen har plötsligt blivit jätte tittig i ridhuset, främst vid ett hörn där hinderstöden står.
Tips? Kraftig böjning i halsen är det ända som funkar men han tar ändå upp huvudet för att försöka hoppa åt sidan inåt. Strunta att rida i det hörnet funkar men ibland kanske man vill utnyttja hela långsidan:)
Ute bryr han sig inte om nått.
Överskottsenergi för det är vinter och de står mer still i hagen?
Longerar ibland 20 min innan men ingen skillnad. Går jag med honom och jobbar från marken bryr han sig inte.
Tips?

Jag fick tipset här att gå och ställa sej brevid det läskiga, om man rider eller leder. och stå där och gäspa, kolla på klockan, kolla på mobilen, verkligen agera som att det inte är något läskigt alls i hörnet, som att du inte märker att hästen spänner sej och kollar på det läskiga. Prata inte med hästen, klappa den inte utan bara kolla på dina naglar, sucka. tillslut blir hästen lugn och tar ner huvudet och då kan du klappa och sen gå därifrån. Fungerar utmärkt för mej och min häst.

stod i ett stall där de renoverad hela tiden och det var alltid nya byggmaskiner och bilar och staket och flaxade i vinden.

en annan grej, andas in genom näsan och ut genom munnen. jäääätttee djupa andetag. andas ut så långt du kan med öppen donald trump mun som ett O.
det fungerar otroligt bra.

Skrittar förbi är inga problem, men nu har jag skrittat ut en bra runda innan jag gått in i ridhuset o nu går det bra mycket bättre och igår med massa bommar både trav och galopp var det inga problem så nog mer en uttråkad häst som behöver komma ut mer och nu är det mycket ljusare på kvällarna här nere i söder så det var nog bara en fas.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 688
Senast: Milosari
·
Träning ...har min annars så snälla häst fått. Vi här nere i söder får ju inte nån bra vinter, utan det är väldigt av och på, lera och is, regn...
Svar
6
· Visningar
1 019
Senast: Hipphopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama