Blivande distanshästar som föds 2007?

A

a_schuber

Ni som är lyckliga och går i väntans tider och ska ha små distansfölisar i sommar - kan ni inte skriva och berätta vilka föl ni väntar?!
Jag vet att Asta Sjöström ska ha ett syskon till min Katmandu, e Bayard u Katanja.
Anne Karlsson väntar ett föl e. Gimmick u. Caira.

///Anna

Sv: Blivande distanshästar som föds 2007?

Jag var ju lite fräck förra året och "råkade" seminera Wisnia (e. Eldorado) med vår travhingst Peace On Earth.
Tanken var att få fram sveriges mest genomtänkta trarab.:angel:
Wisnia själv startade galopp med flera segrar, och var ett år scandinaviens bästa sto. Lite distans upp till 83 km med placering, sen ville jag börja avla på henne.
Peace On Earth, e. Ideal du Gazaeu - Speedy Crown, startade 15 gånger och vann 13 lopp. Bla nordiskt tre-åringspris och Sprintermästaren, var årets 4-åring. Fungerat väl i aveln med bla 7 miljonärer. Han är även morfar till en av sveriges bästa travare, elitloppsvinnaren Conny Nobell. Hans avkommor har ofta en väldig styrka, och är lätthanterliga och en vilja att vara till lags ("blir det bra så här?")
De har ganska lik exteriör, resliga och samma linjer.
Det ska bli spännande att se vad det blir som dyker upp.

Senast ändrad:

Jag väntar tre föl i år och alla efter Gomir ( Gokart - Mirza) med mammorna Gancia ( Samurai- Sharante), Dasvidanijah ( Eldorado- Dobrah) och Procordia ( Eldorado- Pochodnia).
Först och främst hoppas jag att allt går bra och det blir fina och friska föl och sen vore det ju kul om dom blir duktiga distanshästar men det får framtiden utvisa.
Gomir är underbar att rida och mammorna är också mycket trevliga att rida även om dom är olika.
Gancia och Procordia har fått fina föl förut men för Dasvidanijah är det första gången så det blir verkligen spännande.
Ingela

Jag väntar två blivande VM-vinnare i distans!

Först ut är e. Nipr u. Kopia. Kopia har tävlat lite småklasser i distans och är e. Martin (Cid Ben Afas) u.Karbata (Kaponia-Ciemny) Kopia har altså distanshästar såsom Sarek, Cid, Sazzal Afas, Kaabata, Markony m.fl i släkten.

Andra fölet är e.Nipr u.Nazana (ue.Maz uu.Nicola) Nazana gillar jag eftersom hon har jättebra temperament, har gått som hopphäst men framförallt för att hon är mycket släkt med Kaabata.
/ Karin

Vi väntar 3 blivande VM-vinnare!:) ;)

1. Drug (Prizrak - Karinka/Aswan) + Milia (Parusnik - Modaja/Namek)
100% Tersk, 100% prestation i generationer. Drug vann Europaderbyt 1990+1991 + att han blev European Champion Stallion i Showringen 1991. Vacker, kraftfull och med mycket stark nedärvningsförmåga. (Tex morfar till Neiron, pappa till Madiar, pappa till Padisha, bara för att nämna några) Milia har startat 5 ggr (2-1-2) och har ett mycket starkt psyke som hon lämnar vidare till sina avkommor. (Hon har lämnat 2 föl tidigare som båda står hos oss, 2005 + 2006.)

2. Drug (Prizrak - Karinka/Aswan) + Relacja (Algorytm - Regina/Probat)
Drug igen, en denna gång med ett Blommerödavlat polskt sto som fått 4 avkommor sedan tidigare, som alla ser mycket bra ut i kroppen. Hingsten som är född 2004 kom i galoppträning i december 2006 och såhär långt är tränaren mycket nöjd med honom. Startar troligtvis första gången i april!

3. Top Flyte (By Golly - Flying Tessie/Tiki Tessar) + Regna (Saturn - Relacja/Algorytm)
Regna är av helpolsk stam med mamma Relacja (som väntar föl med Drug) och pappa Saturn som bla gått hinderlöp för sin ägare Romele Araber. Vi valde att outcrossa henne med Top Flyte. Som Genberg skrev ovan har han en avkomma som vunnit CEI***160 och ett antal avkommor som presterat mycket bra på galoppbanan. Därtill ett mycket trevligt psyke!

Vi har ca 7 veckor kvar till fölning och naturligtvis mycket mycket nyfikna på resultaten! (..och hoppas att allting går bra med alla!)

Om det är okej så kommer jag när du fått alla dina föl och tittar på alla nyförvärv!
Vad spännande! Det är väl inte jättelångt från Hässleholm till dej?
8-10 mil?
Funderade ändå på att terrorisera Genberg med ett besök också så jag kanske skall göra en heldag i södra Skåne om ca 2 mån!
Jag hoppas du kommer att ha tid att samla lite km på distansbanorna till Skånska trots alla föl och hingst och allt!;)
Jätteproffsig hemsida!:bow: //////Mona

Om det är okej så kommer jag när du fått alla dina föl och tittar på alla nyförvärv!
Vad spännande! Det är väl inte jättelångt från Hässleholm till dej?
8-10 mil?
Funderade ändå på att terrorisera Genberg med ett besök också så jag kanske skall göra en heldag i södra Skåne om ca 2 mån!
Jag hoppas du kommer att ha tid att samla lite km på distansbanorna till Skånska trots alla föl och hingst och allt!;)
Jätteproffsig hemsida!:bow: //////Mona

Du är så välkommen så! Jag har en knapp timme till Hässleholm härifrån. Sikta på E22an, kör till Tollarp och där tar du av och kör ytterligare 6km söderut. Från oss till Geberg har du sedan ca 40 minuter, så det är inga stora avstånd. 2 föl kommer ca 20-21 mars (Drug-fölen) och ytterligare ett (Top Flyte) kommer runt den 12 april. Ungefär då har även El Garbo och El Waldo kommit hit.

Klart att jag ska tävla i år också. Skånska Distanssällskapet ska väl hela vägen upp i topp i år, eller hur?! Pamorina ska gå halva säsongen innan hon betäcks och Bouquet ska självfallet också ut och rastas. Om allt fungerar bra ska han få gå ett par 120km i år. (Hade ju så önskat att Simlångs 160 låg i september/oktober som den brukade, för jag skulle så gärna testa honom på en 160km, men nu får vi se. Antingen skippar vi det eller så får vi se vad som finns i grannländerna... Nåja, först ska vi vara hela och friska, sedan ska vi drömma lite! Till hösten ska jag sätta igång Milia så smått så att hon är klar för start 2008. Hon har fått 3 föl på raken, så vi har lite jobb framför oss där, men hon är ung 7 år, så det ska nog gå bra.

Ja, och fram tills dess att fölen kommer ska jag
a) oroa mig för fölningarna
b) åka på distansgalan
c) låta bli att slå ihjäl mig på blank-isen!

Senast ändrad:

Då kommer jag när det sista fölet ploppat ut! Med Anna S också då tydligen:) Kul!
Klart att Skånska ska toppa i år!
Du kommer väl till års mötet helgen efter galan?
Kul att se alla igen och starta upp tävlingskänslan med att klå alla i bowling,ha ha!:crazy:

klå alla i bowling,ha ha!:crazy:

Jo, det är inte svårt att klå mig. Det behöver man bara poäng för att göra:eek: . Trodde man skulle bli bättre för var gång men det blir snarare tvärt om. Eller de gör banan mindre o rännorna bredare för vart år :idea: .
// Linda

Får i år ytterligare en avkomma efter min hingst Majestic Prince( info se distanslistan) och mitt sto Shades of Queen (e. Murzyn u. Shades of Dawn, som är helsyster med Djamilja) Har ju redan tre avkommer efter de här två, Princess Millenia 7 år, Dandelion King 5 år och Shdes of Prince 3 år. " Milla" ska i år upp på 120 km. "Danne" ska vi förhoppningsvis börja rida lite, han föll illa i hagen som 3-åring och skadade halskotpelaren med nervskador och kotförskjutningar som resultat, han har samma diagnos som min Ztefan! vad tror ni chansen är att man får två hästar med diagnos Ataxi uns?? " Lill Prinsen" ska ridas in och börja tränas lite lätt. Funderar på att betäcka med Saturn i år, har fastnat för honom, underbar hingst! Inte för att det är något fel på Prince, men spännande att se vad Queen lämnar med honom istället. Prince o Queen avkommerna har blivit kraftiga, runda hästar med ett härligt steg(kanske lite mycket åt dressyr hållet) inga höga benlyft men mycket svikt i steget, korta halsar och mindre arab typiska huvuden.Mycket vilja och tuffa.

Här är två blivande distanshästar födda: Danilovah e. Gomir u. Dasvidanijah ue. Eldorado och Gazijah e. Gomir u. Gancia ue. Samurai.
Ingela

.. och då måste ju jag också nämna min.
En hingstunge född 13/5 e. Peace On Earth (Ideal du Gazaeu - Speedy Crown.) u. Wisnia (Eldorado - Abiram).
Jag tror han ska heta Woodoo.
Galadriel får gärna sätta in en bild om hon har lust...:idea:

Senast ändrad:

Galadriel får gärna sätta in en bild om hon har lust...:idea:

Inga problem, här är den lilla bastarden!

woodoo.jpg

Här kommer bild på hingstfölet LL Top Gun ("Gunnar") som kom ut 070418 efter Top Flyte - Regna / Saturn:

LL_TopGun_070520_300.jpg

..och så på hingstfölet LL Donner som kom ut 070402 efter Drug SU - Relacja / Algorytm.

LL_Donner_070520_400.jpg

Båda bilderna är tagna igår, dvs Gunnar är en månad och Donner 6 veckor.

Nu hittade jag den bilden jag egentligen hade tänkt posta på LL Donner. Också tagen igår, 6 veckor gammal, tillsammans med mamma Relacja.

LL_Donner_070520_2.jpg

Donner var verkligen en fin liten hingstunge!!! :)

Ja han är urläcker, men du kan stryka "liten"...:D Det är med råge det största arabföl jag sett. Vi brukar skoja om att Drugs semin förvarades på Skånesemin i Hörby ett tag innan vi inseminerade. De har mest tjur-semin i frysarna. Jag tror vi fick med ett litet stänk Belgian Blue när vi hämtade våra strån... :rofl:

Blivande distanshästar????

TS Cimba, Ege x Cireina (Fynd x Cindy) född 16 april
TS Millence, Ege x Minina (Gokart x Minerva) född 26 april

Bruna grabbar (trots skimmel mammor) med "tons of it"!!!!

Sen är det ju "Dockan" också: TS MyDoll, Ege x TS My Bonnie född 17 april

Allihopa har ju syskon som ska ut i år och nästa år, då får vi se hur det går.

madde++++

Ni som är lyckliga och går i väntans tider och ska ha små distansfölisar i sommar - kan ni inte skriva och berätta vilka föl ni väntar?!
Jag vet att Asta Sjöström ska ha ett syskon till min Katmandu, e Bayard u Katanja.
Anne Karlsson väntar ett föl e. Gimmick u. Caira.

///Anna

I år väntade jag mitt andra helengelska föl e:Gimmick (e:Ghazal u:Galadriel ue:Red Baron) u:Caira (e:Mustapha u:Kiara bint Karita ue:Achim). Achim finns bl.a. på fädernet till Hachim (uppfödd på Gadebrook Stud), som var 2005 år VM-vinnare i distans. Alltså är jag mycket spänd på dessa avkommor - och på vad de ska kunna prestera i framtiden. Förra året fick jag ett stoföl (Cinnamon Lady) och i år hoppades jag på en hingst. Men ödet är inte på min sida i år ...
... igår morse hade Caira fött ett dött hingstföl 1 månad för tidigt. Jag hade tidigare bestämt mig för att behålla fölet, om det blev en hingst och om "kemin" stämde. Men nu blev det inte så. Jag har inte sett några tecken på att något skulle vara fel, utom ett mindre kolik-liknande anfall för 3 veckor sedan. Därefter har allt varit lugnt, trodde jag, men tydligen var något fel iaf.

Jag får alltså ingen liten distansstjärna för framtiden i år! Hoppas det går mycket, mycket bättre för er andra.
/Anne

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 380
Senast: Madde71
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 967
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar