Sv: Blistring

HUr ofta jag blistrar beror på hästen. Om den har känningar eller att jag vet att den är kännslig.
Vet jag att den har fått något problem blistrar jag tre gånger i rad med en dags mellanrum.
Annars så blistrar jag en gång i veckan dagen efter hoppträningen.

Vad jag har hört angående reaktioner efter blistring så ska hästen vara sämmre ju mer reaktion man får? Rätt eller fel?

Även vatten blistrar ju.

Blistrar även mej själv ibland med ett väldigt starkt liniment. Med tröja på blir det riktigt hett. Pirrar och kliar runt området. Och sedan är det bra:)

Blistring, om jag har uppfattad från trådar som var uppe för länge sedan på buke så är det vi gör idag inte riktig blistring. Det vi gör idag är bara att vi använder starka liniment och linimentblandningar å liknande när vi "blistrar".

Riktig blistring är förbjudet i sverige iochmed att hästarna som utsattes för detta gav dom blåsor och sår. Vilket är lika med djurplågeri, man vållar hästen skada.

Det finns lika starka blister idag och det skadar inte hästen. Det är felaktigt utförd blistring som skapar sår.

Men Blodblistring är det verkligen lagligt .Har hört att det inte är det ?
Borde ju vara bättre att använda kroppens eget ämne än syntetiska medel ?

Mvh Miaa

Det är väl själva injiceringen i sig som är olaglig om den inte utförs av eller delegeras till hästägaren av veterinär.

min häst blistrade dom i holland. inte för att göra gott utan för att det skulle göra ont så han lyfte på benen i hoppningen.! nu har han bara vitt från såren på frambenen. men det var väl det gamla blistret då.. antar jag.

jag ha två holländare hemma. och BÅDA har det. så det är väl något som de gör, har även sett andra holländare med samma märken... *hmmm* så nu har de inte benskydden på längre en de beöver. är rädd att det ska bli mer då.

Man blistar så att det inte blir sår givetvis:D

Och nej jag tänker inte hålla blistringskurs här.
Jag tror nog att du har folk i din närhet som kan detta på sina fem:p

Vad jag har hört angående reaktioner efter blistring så ska hästen vara sämmre ju mer reaktion man får? Rätt eller fel?

min egen erfarenhet säger att fräscha ben inte reagerar (min unghäst som var klockren i benen och böjdes ofta, visade aldrig reaktioner medan gammal tävlingsponny/dåliga ben alltid gav tydliga reaktioner efter samma behandling och träning) men en del säger ju att man vill ha en tydlig reaktion, gäller det även om man gör det i lite "förebyggande syfte"? dvs hästen verkar fräsch i benen men tränas hårt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka