Sv: Blistring

Är de tinte typ olagligt med blistring? är det när man lägger frättande syra på hästens ben, eller är jag totalt ute och cyklar nu:angel: :confused: :p

det är inte ologligt o man lägger inte frätande syra, så nu kanske vi ska hålla oss till frågan :smirk:

Är de tinte typ olagligt med blistring? är det när man lägger frättande syra på hästens ben, eller är jag totalt ute och cyklar nu:angel: :confused: :p

Jäpp du är på cykeltur.
Blister är ett starkt liniment det fräter inte, Det är inte olagligt, Det föreskrivs ofta av veterinärer. Inte så ofta till ridfolk för att missuppfattningarna är många och man måste veta vad man håller på med när man blistrar. Behandlingen är mycket effektiv. Det fanns ett blister förr som kallades för irländskt blister, Det är förbjudet för att det innehöll kvicksilver.

Blistring är inget som en icke kunnig skall hålla på med. Gör man fel så är det mycket smärtsamt för hästen alternativ ingen nytta.

Rätt använd så kan det vara ett alternativ till att gå in och spruta i leden.

Förr i tiden så trodde man att blistring inte gjorde någon nytta om hästen inte fick sårskorpor. Idag så vet man dock bättre (tyvärr gäller det inte alla). Det man igentligen vill åt är en ökad blodcirkulation i den skadade leden/muskeln.

Men det skall inte orsaka någon smärta. Ibland så kan hästen svullna lite men det skall bero på den ökade blodcirkulationen och inte för att hästen har ont. Man skall alltså kunna ta på hästens ben utan att den tycker det är obehagligt. Vissa hästar blir även lite tjocka första gången man använder Back on Track. Detta är för att blodcirkulationen ökar så mycket. Därför har man även en invänjningsperiod på Back on Track produkter.

Mvh

Tora

jag vet hur man använder det, har använt det i flera år, det var inte frågan jag vill höra hur andra anväder det o deras resultat, inte om det är olagligt o ditt o datt att det ska va så svårt....

Jag blistrar vid behov:D Jag har aldrig fått några sår men däremot så anser nog jag att om leden svullnar så är det ett gott tecken på att blistret tagit. Jag har för övrigt blistrat mig själv flera gånger med samma goda resultat.

jag vet hur man använder det, har använt det i flera år, det var inte frågan jag vill höra hur andra anväder det o deras resultat, inte om det är olagligt o ditt o datt att det ska va så svårt....

Är detta riktat till mig? Jag måste säga att jag har lite svårt att fatta vad du menar. Du har använt det i flera år och du vill inte höra hur andra använder det och deras resultat, inte om det är olagligt eller inte. Kan det vara så att det saknas en punkt någonstans?

Mvh

Tora

Senast ändrad:

tack :)
jag har aldrig heller haft problem med sår eller liknande.
Har blistrat mina knän, skönt är det väl inte men bra blir det.

det var nog mer ett allmänt svar, sökte på blister först o fick inte upp några bra svar o därför gjorde jag en egen tråd o ALLTID ska det dyka upp massa nissar o tjaffsa om saker som det inte vet ngt om eller som hör till frågan.

Cedaroljan tycker jag känns som det där "tusen nålar" som man utsatte varandra för i skolan. Ungefär som ett starkt pirrande.
Och leden, i mitt fall handleden känns välsmord efteråt.

min häst blistrade dom i holland. inte för att göra gott utan för att det skulle göra ont så han lyfte på benen i hoppningen.! nu har han bara vitt från såren på frambenen. men det var väl det gamla blistret då.. antar jag.

min häst blistrade dom i holland. inte för att göra gott utan för att det skulle göra ont så han lyfte på benen i hoppningen.! nu har han bara vitt från såren på frambenen. men det var väl det gamla blistret då.. antar jag.

det var det jag tänkte på:idea: Det var ju okan som dom hade gjort så på!

Det irländska blistret förbjöds inte för att det var farligt för hästarna.
Det förbjöds för att det var farligt för den som blistrade.

varför förbjöds det franska blistret ? vi använde det en del med bra resultat på -80 talet. använde det en gång på mig själv, på en bruten fotled innan jag visste att den va bruten :angel: aj aj, vilka sår det blev :o läkarna såg mindre roade ut :o

till ts. har använt bla. jodblister med önskade resultat, senast i jan. när halvblodet fått en vridskada i hagen och dragit på sin en ful hasledsgalla. (han röntgades, och vet. rek. även detta)

ja okej. då kan det lika gärna vara blistret som används idag då. har ingen aning. vet bara att dom gjorde det för att han skulle få ont om han slog i bommmarna,.,

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka