Blistring, vad är det som händer?

T

traff

Kan någon förklara för mig vad det är som händer när hästen har blivit blistrad? Har skummat lite trådar och bara kunnat utläsa att blistring kan ske när man lindat med någon typ av preparat.

Vad vill man åt om man vill ha en blistringseffekt?
I värsta fall, vad kan hända?

Sv: Blistring, vad är det som händer?

Lite förenklat kan man säga att det bildas värme av preparatet man lindat med. Ungefär som linement.
Att det kan bli svårt att utläsa vad man vill åt är inte så konstigt för det finns olika anledningar en del lagliga andra olagliga.
De lagliga är av veterinära orsaker, man vill öka blodgenomströmningen i ett skadat ben t ex.
En olaglig den som var mest om talad när det kom ut till allmänheten var att man satte så kraftiga preparat på benen på hästen att den fick ont. Sedan hoppade man med den, fungerade som en form av barreing.

I bästa fall blir hästen frisk av sin blistring.
I värsta fall får hästen stora frätskador på sina ben. I tidningar visade man bilder på hästar med köttiga blodiga skenor på frambenen.

Usch....
Är det vanligt med skador i samband med linement? Törs man ha något tillsammans med lindor?

traff skrev:
Kan någon förklara för mig vad det är som händer när hästen har blivit blistrad? Har skummat lite trådar och bara kunnat utläsa att blistring kan ske när man lindat med någon typ av preparat.

Vad vill man åt om man vill ha en blistringseffekt?
I värsta fall, vad kan hända?
Man kan ju medvetet blistra hästen med t ex cedar oil, det man då gör att ge hästen en lokal inflammation i huden som tillkallar vita blodkroppar som i sin tur ska läka underliggande "skada" i led eller sena.. Samma princip som att punkbränna hästen...
I det värsta som kan hända är att hästen få regäla sår, men det är väldigt ovanligt och utförs blistrigen av en som vet vad den gör, så är risken väldigt liten.

Sen kan man få som jag antar du beskriver, ofrivilliga blisterskador pga. av bandage eller liniment...
Något som är ganska svårt om man är noggrann och vet vad det är man använder till hästen.
Linda t ex aldrig blöta ben, använd "lätta" linement som du vet inte blistrar typ arnika.
Men liniment som lätt blistrar är bland annat: Radital, Speedway, stark blue lotion.
Sen beror det lite på hur känsligt just din häst är...

Huden fräts/bränns sönde och det blir ful ärr... Tycker man borde veta bättre i dag än att utsätta djur för sånt.. :(

Centaur skrev:
Huden fräts/bränns sönde och det blir ful ärr... Tycker man borde veta bättre i dag än att utsätta djur för sånt.. :(
:eek: Det har jag aldrig lyckats med när jag blistrat?? :eek:

Men visst får väl hästen pålagringar i form av ärrvävnad om den blistras för ofta? <- Vilket bör betyda att det blir svårare att skapa en bra blodgenomströmming på det utsatta området när behandlingen upprepas...? *funderar*

Rikkan skrev:
Men visst får väl hästen pålagringar i form av ärrvävnad om den blistras för ofta? <- Vilket bör betyda att det blir svårare att skapa en bra blodgenomströmming på det utsatta området när behandlingen upprepas...? *funderar*
Det beror väl på vad man uppnår när man blistrar?
Jag har aldrig fått verken sår eller ärr efter att jag blistrat?
Men realistiskt sett så har du rätt och om man blistrar hästen så det blir sår, så blir det ju oxå ärr, vilket ger sämre blodgenomströmning.
Men som sagt, sår är väl inte vad man vill uppnå med vanlig blistring? :confused: och inget jag sett på någon häst någonsin?

Jasså, har du inte sett när travgubbrana, "hästkarlarna" (ironisk)blistrar? *hoho* Då blir det ben som liknar stubbar och skorpor och ärr så det skriker om det -annars har ju själva blistringen inte "tagit" . ;)

Rikkan skrev:
Jasså, har du inte sett när travgubbrana, "hästkarlarna" (ironisk)blistrar? *hoho* Då blir det ben som liknar stubbar och skorpor och ärr så det skriker om det -annars har ju själva blistringen inte "tagit" . ;)
Nej tyvärr, de travgubbarna finns inte i mina trakter ;)

Aha, är det bara inom travet det finns blistring? Det känns som okunniga även kan göra detta. Jag är inte själv duktig på detta, känns som jag frågar för många andra. Jag är livrädd att göra fel. Jag kan väl knappast vara ensam.

Hur lindar man på bästa sätt för att öka genomblödningen UTAN att använda blistring?

traff skrev:
Aha, är det bara inom travet det finns blistring? Det känns som okunniga även kan göra detta. Jag är inte själv duktig på detta, känns som jag frågar för många andra. Jag är livrädd att göra fel. Jag kan väl knappast vara ensam.

Hur lindar man på bästa sätt för att öka genomblödningen UTAN att använda blistring?
Nej, det används inte bara inom travet.
Men du ska inte blistra om du inte vet vad du gör och varför...

Det är värmen av bandageringen som ökar blodgenomströmmningen, så hur du lindar är inte så viktigt, utan med vad...
Back on Track vaddarna är väldigt bra och dem kan jag tipsa om.:D

Om man har sett blisterskador på senorna så är det nån som inte har vetat vad de gjort kan man nog säga.
Det är viktigt att veta vart man ska blistra och hur, om man nu över huvud taget gör det.
Även om jag har misslyckats med en blistring 1 gång på alla de år när jag jobbade i travstall så inte vart det några synliga ärr mest jag som mådde dåligt över vad jag hade gjort. Det va hemska att se häststackarn som va skinnflådd på bakknäet.
Men det läkte och vart bra igen.
Men själv tycker jag nog att blistring är överskattat finns bättre sätt att göra saker på.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama